Potilasasiakirjat
Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin.
Sinulla on potilaana oikeus nähdä omat potilastietosi sekä pyytää tieto siitä, kuka tietojasi on käsitellyt ja miksi. Voit myös vaatia oikaisua virheelliseen merkintään.
Voit asioida potilasasiakirjoihin liittyvissä asioissa myös sähköisesti.
Voit lähettää osan potilaan oikeuksiin liittyvistä lomakkeista meille Suomi.fi-palvelun kautta. Palvelu mahdollistaa vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Löydät linkit lomakkeisiin verkkosivuiltamme. Täytä linkistä avautuva lomake ja lähetä se. Lomake siirtyy meille Suomi.fi-palvelun kautta tietoturvallisesti. Lisätietoa löydät suomi.fi-palvelusta.
Voit lähettää meille lomakkeita Suomi.fi-palvelun kautta mm. seuraavissa asioissa:
- HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietopyynnöt
- selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä
- potilasasiakirjapyynnöt
- virheenoikaisuvaatimus
- puolesta-asiointivaltakirja (täysi-ikäiset)
- puolesta-asioinnin päättäminen
- hakemus vainajan tietojen luovuttamiseksi
- muistutus
- vahingonkorvaushakemus
Näin täytät ja lähetät sähköisen lomakkeen Suomi.fi-palvelun kautta
- Valitse yläpuolelta se aihe, johon asiasi liittyy.
- Avaa sähköisen lomakkeen linkki ja täytä lomake.
- Kun olet täyttänyt lomakkeen, paina Lähetä.
- Tunnistaudu vahvasti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Jos sinulla ei ole vielä käytössä Suomi.fi-viestejä, sinun tulee vastata seuraavasti Suomi.fi-palvelun esittämiin kysymyksiin:
- haluan viranomaisasioinnin sähköisesti
- kirjata sähköpostiosoite, johon haluat saada herätteet saapuneista viesteistä
- HUOM! Näitä kysymyksiä ei esitetä, jos sinulla on jo Suomi.fi viestit käytössä.
- Kun lomake on lähetetty, saat automaattisen kuittausviestin onnistuneesta lähetyksestä.
- Saat vastauksestamme ilmoituksen sähköpostiosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut Suomi.fi-palveluun.
Näet kaikki meille sähköisesti lähettämäsi lomakkeet ja niihin saamasi vastaukset Suomi.fi-palvelun Viestit-osiosta.
Pääset Suomi.fi-viesteihin Suomi.fi-palvelun etusivulta valitsemalla Viestit ja sen jälkeen tunnistautumalla palveluun.
Huomaathan, että emme käytä Suomi.fi-palvelun valtuutusta tai puolesta-asiointia. Löydät puolesta-asiointiamme koskevan ohjeistuksen Potilasasiakirjat verkkosivumme kohdasta Asiointi ja puolesta-asiointi.
Potilasasiakirjat ja tietojen luovutus
Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin, jotka sisältävät myös henkilötietojasi. Kaikki hoitosi valmisteluun ja toteuttamiseen osallistuvat työntekijämme saavat käyttää potilastietojasi ilman erillistä suostumusta.
Hoidon jälkeen keskeiset potilasasiakirjasi siirtyvät sähköiseen potilastiedonarkistoon Kantaan, johon OmaKanta on henkilökohtainen näkymäsi. HUS on vienyt potilaskertomustietoja Kantaan vaiheittain vuodesta 2014 lähtien.
Apotti-potilastietojärjestelmään tallennettuja potilastietojasi voit katsoa myös Maisa-asiakasportaalista.
Potilasasiakirjoihin kirjattavat tiedot ovat arkaluontoisia, ja potilasasiakirjat ovat salassa pidettäviä.
HUSin työntekijöillä on oikeus käsitellä potilastietojasi hoitoosi liittyen ilman erillistä suostumustasi. Käyttöoikeus perustuu ammattihenkilön ja potilaan väliseen hoitosuhteeseen. Potilasasiakirjojasi voivat myös käsitellä sellaiset ammattihenkilöt, joita et tapaa käyntisi tai hoitojaksosi aikana. Heillä on tärkeä rooli edistää hoitoosi liittyviä asioita. Esimerkiksi ajanvarauksen ja siihen liittyvän kirjeen sinulle voi laatia osastonsihteeri, jota et tapaa henkilökohtaisesti. Myös erilaisia hallinnollisia potilasasioita käsittelevät työntekijät voivat tarvittaessa käsitellä potilastietojasi toimeksiantosi edistämiseksi.
Potilasasiakirjoihin liittyvät oikeutesi on kirjattu näihin lakeihin ja asetuksiin:
Voit tarkastella ja tulostaa omia potilaskertomustietojasi OmaKannasta. OmaKannasta löydät HUSin potilaskertomustietoja syksystä 2014 alkaen.
Voit pyytää omia potilaskertomustietojasi seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella
Avaa lomake: Potilastietopyyntö HUSista
Sähköisessä palvelussa voit tilata vain omia potilaskertomustietojasi. - Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen
Avaa lomake: Potilaskertomustietojen kopiopyyntö - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Huomioithan, että:
- Täytät lomakkeen huolellisesti, sillä asian käsittelyä ei voida aloittaa puutteellisin tiedoin ja käsittely viivästyy.
- Potilastietoja ei voi tilata puhelimitse tietoturvasyistä.
Tilattujen asiakirjojen toimitusajat riippuvat pyynnön vaativuudesta ja laajuudesta. Yleensä saamme toimitettua asiakirjat tilaajalle 5–30 päivän kuluessa.
Röntgenkuvat ja muut kuvantamistutkimusten kuvakopiot
Röntgenkuvat ja muut kuvantamistutkimusten kuvakopiot voit tilata tällä HUS Diagnostiikkakeskuksen omalla lomakkeella:
Kuvakopion tilauslomake(pdf 133.03 KB)
Oikeus saada pääsy tietoihin
Sinulla on lakisääteinen oikeus saada pääsy tietoihisi.
- EU tietosuoja-asetus (2016/679) 15 artikla
Oikeus saada pääsy tietoihin -toimeksiannon voit tehdä seuraavasti:
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
Avaa lomake: Oikeus saada pääsy tietoihin - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Ilmoitathan lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyynnön ajanjakson aikana.
Vastaus toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta. Vastaus voi sisältää valitun ajanjakson mukaan jopa satoja, jopa tuhansia sivuja.
Jos teet potilaskertomuspyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa Asiointi ja puolesta-asiointi.
Huoltajalla on oikeus vain sellaisiin alaikäisen potilaskertomustietoihin, jotka on merkitty luovutettavaksi huoltajalle. Useimmiten huoltaja näkee kaikki pienten lasten tiedot, mutta nuoruusiässä tietojen näkyvyys vähenee. Jos alaikäinen on päätöskykyinen hoitotapahtumaa koskien, hän päättää, luovutetaanko käynnin tiedot huoltajalle. Suostumuksen antaminen voi olla alaikäiselle vaikeaa, koska hän ei tiedä, mitä kaikkia terveystietoja hoitotapahtuman yhteyteen kirjataan. Päätöskykyisyys pystytään arvioimaan vain sellaisten hoitotapahtumien yhteydessä, joissa alaikäinen tapaa hoitavan työntekijän henkilökohtaisesti esimerkiksi vastaanotolla. Jos päätöskykyisyyttä ei voida arvioida, tietoja ei luovuteta huoltajalle.
Terveydenhuolto voi merkitä tietojen luovutuksen viivästetyksi esimerkiksi psykiatrian hoitojaksolla luottamuksellisen potilassuhteen turvaamiseksi. Terveydenhuollon velvollisuus on tarjota alaikäiselle mahdollisuus keskustella hyvin arkaluonteisistakin asioista ilman pelkoa seuraamuksista. Alaikäiselle täytyy myös kertoa, että vakavissa tilanteissa terveydenhuollon velvollisuus on olla yhteydessä huoltajaan tai viranomaiseen.
Potilasasiakirjoissa olevan virheen korjaaminen
Potilasasiakirjat laaditaan jatkuvan ja aikajärjestyksessä etenevän potilaskertomuksen muotoon. Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee merkitä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Tietojen paikkansapitävyyttä arvioidaan kirjaushetken ja silloin tehtyjen arvioiden mukaan.
Jos jokin potilasasiakirjoihin tehty merkintä ei täytä edellä kuvattua tarpeellisuusvaatimusta, tai jos tieto on ollut myös kirjaushetkellä virheellistä, voi tällaista tietoa vaatia oikaistavaksi tai poistettavaksi. Pyyntöä käsittelevä terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi näiden kriteerien toteutumista ja tekee niihin perustuvat tietojen muutokset tai poistot. Yksinomaan potilaan vaatimus ei ole riittävä peruste tietojen poistamiselle, jos edellä mainitut kriteerit eivät täyty.
Potilasasiakirjojen säilytysaika on pääsääntöisesti 12 vuotta kuolemasta.
Virheenoikaisuvaatimuksen voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella
Avaa lomake: Virheenoikaisuvaatimus - Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
Avaa lomake: Virheenoikaisuvaatimus (pdf) - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Huomioithan, että:
- Täytät lomakkeen huolellisesti, sillä asian käsittelyä ei voida aloittaa puutteellisin tiedoin ja käsittely viivästyy.
- Jos selvityspyyntösi koskee OmaKannassa näkyviä tietoja tai potilastietojesi luovutuksia, voit liittää selvityspyyntöön kuvat tai kuvakaappaukset niistä OmaKannan kohdista, joihin pyydät selvitystä. OmaKanta on potilaan henkilökohtainen näkymä, johon henkilökunnallamme ei ole pääsyä.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyyntöä koskevalla aikavälillä.
Selvityspyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan HUS-yhtymän hallintoasioiden rekisteriin.
Vastaus oikaisuvaatimukseen toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta.
Jos teet virheenoikaisuvaatimuksen toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa Asiointi ja puolesta-asiointi.
Voimme luovuttaa potilastietoja lähiomaiselle vain potilaan suostumuksella.
Potilaslain mukaan hoitopaikka saa kuitenkin luovuttaa lähiomaiselle tiedon potilaan terveydentilasta silloin, jos potilas on tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi hoidettavana sairaalassa, eikä ole syytä olettaa, että potilas kieltäisi tiedottamisen. Potilas voi pyytää merkitsemään tietoihinsa ensisijaisen yhteyshenkilön hätätilanteiden varalle tai tehdä sen itse Maisassa.
Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä myös potilaan kuoleman jälkeen. Vainajan potilastietoja voidaan luovuttaa vain siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä niitä pyytävän henkilön tärkeiden etujen tai oikeuksien selvittämistä tai toteuttamista varten. Pyynnössä on aina mainittava käyttötarkoitus eli peruste luovutukselle. Tietoja pyytävällä ei ole oikeutta saada nähtäväkseen rajoituksetta vainajan potilaskertomuksia.
Voit pyytää vainajan potilaskertomustietoja seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella
Avaa lomake: Hakemus vainajan tietojen luovuttamiseksi - Paperisella lomakkeella, joka tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen
Avaa lomake: Hakemus vainajan tietojen luovuttamiseksi (pdf) - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa osoitteeseen HUS-yhtymän kirjaamo, PL 200, 00029 HUS.
Lähetämme päivittäin potilaskohtaiset erikoissairaanhoidon hoitoilmoitustiedot Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL). Lähettävät tiedot on määritelty THL:n Hilmo-oppaassa. Hoitoilmoitusjärjestelmä (Hilmo) on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonkeruu- ja raportointijärjestelmä, jota ylläpitää Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Tiedot lähetetään myös silloin, kun hankimme palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta ostopalveluna, antamalla palvelusetelin tai ulkoistamalla palvelun. Näissä tapauksissa yksityinen palveluntuottaja toimittaa Hilmo-tiedot suoraan THL:ään tietojen tarkkuuden ja kattavuuden ylläpitämiseksi.
Hoitoilmoitusten keruu perustuu
- Lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008) sekä
- Lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (784/2021).
Tietojen lainmukainen käsittelyperuste on yleistä etua koskevan tehtävän suorittaminen.
Lain mukaan THL:llä on oikeus saada kerättävät tiedot sosiaali- ja terveydenhuoltoa järjestäviltä viranomaisilta sekä yksityisiltä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajilta maksutta ja salassapitoa koskevien säännösten estämättä.
Hilmo-tietojen avulla THL tuottaa mm. seurantatietoja hoitoonpääsystä ja epidemioista, tietoa kansalliseen ohjaukseen sekä kansainvälisiin tilastoihin. Tietoja käytetään päätöksenteossa, terveydenhuollon valvonnassa ja tutkimuksessa. Myös kansalaiset voivat käyttää Hilmo-tietoja vertailemalla esimerkiksi terveydenhuollon tuottajien hoitoonpääsyä tai laatua.
HUSin hoitoilmoituksiin liittyvät yhteydenotot voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen hilmo@hus.fi.
Hoitoilmoitusjärjestelmä THL:n verkkosivuilla.
Hilmo-yhteyshenkilömme:
Kimmo Parhiala
Lokitiedot
Huomio! Meillä on tällä hetkellä toimitusvaikeuksia lokitietorapoteissa. Tämä johtuu teknisistä muutoksista, jonka vuoksi lokitietoraporttien koko voi kasvaa niin suureksi, että niiden toimittaminen ei ole mahdollista sähköisessä asiointipalvelussa. Tämän vuoksi voimme joutua toimittamaan raportit muilla tavoin. Myös lokitietoraporttien toimitusaika voi venyä. Pahoittelemme tilannetta.
Potilaanamme sinulla on asiakastietolain mukaisesti oikeus saada maksutta tieto siitä, ketkä ovat käsitelleet potilastietojasi. Potilasrekisterin lokitiedot on oikeus saada viimeisen kahden vuoden ajalta ja sitä vanhempia tietoja vain erityisestä syystä.
Jos sinulla on tarve saada lokitiedot pidemmältä kuin kahden vuoden ajalta, katso tarkemmat ohjeet kohdasta Yli kaksi vuotta vanhat lokitiedot.
Huomioithan, että:
- Voimme toimittaa vain omien rekisteriemme lokitietoraportit. Esimerkiksi Helsingin kaupungin tai Uudenmaan hyvinvointialueiden terveyskeskusten tai sairaaloiden lokitietopyynnöt tulee lähettää Helsingille tai kyseiselle hyvinvointialueelle.
- Potilastietojasi käsittelevät myös sellaiset HUSin työntekijät, joita et tapaa käyntisi tai sairaalassa olosi aikana. Heillä on tärkeä rooli hoitoosi liittyvien asioiden edistämisessä.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyynnön ajanjakson aikana.
HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietopyynnön voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella
Avaa lomake: HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietopyyntö - Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen
Avaa lomake: HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietopyyntö (pdf) - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Lokitietopyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan hallintoasioiden rekisteriimme.
Lokitietoraportit toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta. Lokitietoraportti voi sisältää valitun ajanjakson mukaan satoja, jopa tuhansia sivuja.
Jos teet lokitietopyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa Asiointi ja puolesta-asiointi.
Huomio! Meillä on tällä hetkellä toimitusvaikeuksia lokitietorapoteissa. Tämä johtuu teknisistä muutoksista, jonka vuoksi lokitietoraporttien koko voi kasvaa niin suureksi, että niiden toimittaminen ei ole mahdollista sähköisessä asiointipalvelussa. Tämän vuoksi voimme joutua toimittamaan raportit muilla tavoin. Myös lokitietoraporttien toimitusaika voi venyä. Pahoittelemme tilannetta.
Yli kaksi vuotta vanhoja lokitietoja ei ole oikeutta saada, ellei siihen ole erityistä syytä. Näitä syitä ovat esimerkiksi:
- viranomaisen, kuten esimerkiksi poliisin, syyttäjän tai tietosuojavaltuutetun toimiston pyyntö
- pyytäjä osoittaa tarvitsevansa lokitietoja puolustaakseen omaa asiaansa käynnissä olevassa oikeudenkäynnissä tai vastaavassa viranomaisprosessissa
Emme luovuta yli kaksi vuotta vanhoja lokitietoja pelkän väärinkäytösepäilyn vuoksi.
Huomioithan, että:
- Voimme toimittaa vain omien rekisteriemme lokitietoraportit. Esimerkiksi Helsingin kaupungin tai Uudenmaan hyvinvointialueiden terveyskeskusten tai sairaaloiden lokitietopyynnöt tulee lähettää Helsingille tai kyseiselle hyvinvointialueelle.
- Potilastietojasi käsittelevät myös sellaiset HUSin työntekijät, joita et tapaa käyntisi tai sairaalassa olosi aikana. Heillä on tärkeä rooli hoitoosi liittyvien asioiden edistämisessä taustalla.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia lokitietopyyntöä koskevalla aikavälillä.
Potilasrekisterin lokitietopyynnön voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella
Avaa lomake: Yli kaksi vuotta vanhat lokitiedot - Paperisella lomakkeella, joka tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen
Avaa lomake: Yli kaksi vuotta vanhat lokitiedot (pdf) - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Lokitietopyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan hallintoasioiden rekisteriimme.
Lokitietoraportit toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta. Lokitietoraportti voi sisältää valitun ajanjakson mukaan satoja, jopa tuhansia sivuja.
Jos teet lokitietopyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa Asiointi ja puolesta-asiointi.
Jos olet itse alaikäinen ja potilaana meillä, katso ohjeet omien lokitietojesi pyytämiseen kohdasta HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietopyyntö.
Jos olet täysi-ikäinen ja pyydät lokitietoja alaikäisen potilaan puolesta, katso ohjeet kohdasta Huoltaja asioi alaikäisen puolesta.
Emme luovuta kuolleen henkilön potilasrekisterin lokitietoja.
Lain mukaan vain elossa oleva henkilö voi olla terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden käyttäjä, jolla on oikeus saada lokitiedot potilastietojensa käsittelystä. Lokitietopyyntöjä ei voida käsitellä potilaan kuoleman jälkeen.
Jos sinulle tulee kysyttävää HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietoraportin sisällöstä tai sinulle herää epäilys siitä, että potilastietojasi on käsitellyt sellainen henkilö, jolla ei ole laillista perustetta tietojen käsittelyyn, sinulla on oikeus pyytää asiaan kirjallista selvitystä.
Tutustu ensin usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin, jotka löydät alta.
Mitä tarkoittaa ”Identity-raporttia käytetty”?
Identity-raportti on henkilöhaun perustietonäkymä. Näkymässä on potilaan koko nimi, henkilötunnus, osoite ja potilaan mahdollisesti antamat puhelin- ja sähköpostiyhteystiedot. Näkymässä on tieto, jos potilas on katseluhetkellä sisäänkirjattuna sairaalaan. Joissain yksiköissä, esimerkiksi päivystyksissä, lähes jokainen potilas joudutaan etsimään henkilöhaun kautta joko henkilötunnuksella tai nimellä. Ensisijaisesti käytämme aina henkilötunnusta potilastietojen hakemiseksi. Jos henkilötunnus ei ole käytettävissä ja potilas tarvitsee kiireellistä hoitoa, potilastietoja voidaan joutua etsimään useiden samannimisten henkilöiden joukosta esimerkiksi osoitetietojen ja syntymäajan perusteella.
Mitä tarkoittaa “Potilas-/asiakasperusteinen toimintoraportti viety” tai “Potilas-/asiakasperusteinen tietue viety”?
Potilastietojärjestelmän toimintoraportit ovat tilastoja toimipisteen käynneistä ja toimenpiteistä. Tällainen on esimerkiksi raportti päivystyksen tai poliklinikan käyntimääristä tai osastolla hoidettujen potilaiden lukumäärä. Työntekijä ei kirjaudu potilastietoihin eikä toimintoraportille siirry henkilö- tai potilastietoja.
Mitä tarkoittaa “Sisältö kirjoitettu zip-tiedostoon"?
Potilastietojärjestelmä Apotista muodostettavat tiedostot, esimerkiksi postitettavat kirjeet, viedään ulos järjestelmästä zip-tiedostoina. Kun työntekijä tekee potilaalle ajanvarauksen ja lähettää siitä kutsukirjeen, lokiraportilla näkyy tapahtuma zip-tiedoston kirjoittamisesta.
Löydät tarkemman ohjeistuksen selvityspyynnön tekemiseen kohdasta Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä.
Jos sinulle herää epäilys, että potilasasiakirjojasi on käsitellyt henkilö, jolla ei ole laillista perustetta tietojen käsittelyyn, sinulla on oikeus pyytää asiaan kirjallista selvitystä.
Selvityspyynnön potilastietojen käsittelystä voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Avaa lomake: Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä - Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
Avaa lomake: Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä (pdf) - Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Huomioithan, että:
- Täytä lomakkeen huolellisesti, sillä asian käsittelyä ei voida aloittaa puutteellisin tiedoin ja käsittely viivästyy.
- Jos selvityspyyntösi koskee OmaKannassa näkyviä tietoja tai potilastietojesi luovutuksia, voit liittää selvityspyyntöön kuvat tai kuvakaappaukset niistä OmaKannan kohdista, joihin pyydät selvitystä. OmaKanta on potilaan henkilökohtainen näkymä, johon henkilökunnallamme ei ole pääsyä.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyynnön ajanjakson aikana.
Selvityspyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan hallintoasioiden rekisteriimme.
Selvityspyynnön vastaus toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla kuin millä pyyntö tuli meille, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta.
Jos teet selvityspyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa Asiointi ja puolesta-asiointi.
Asiointi ja puolesta-asiointi
Jos hoidat asioita toisen henkilön puolesta, kyse on puolesta-asioinnista. Puolesta-asiointi sosiaali- ja terveydenhuollossa perustuu huoltajuuteen, tiedonsaantioikeuteen, valtakirjaan tai edunvalvontaan.
Alaikäiset potilaat asioivat terveydenhuollossa sekä yksin että yhdessä huoltajan kanssa. Potilaslaki velvoittaa hoitamaan alaikäistä potilasta yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa kanssa, jos alaikäinen ei ikänsä ja kehitystasonsa puolesta ole kykenevä päättämään omasta hoidostaan.
Tarvittaessa hoitopaikka on yhteydessä huoltajaan, jos yksin vastaanotolla oleva alaikäinen ei ole päätöskykyinen. Alaikäisen mielipide hoitoon pyritään aina selvittämään, vaikka hän ei olisikaan kykenevä tekemään hoitoaan koskevia päätöksiä.
Jokaisen hoitotapahtuman yhteydessä terveydenhuollon ammattihenkilön täytyy arvioida alaikäisen päätöskykyisyyttä senhetkisessä tilanteessa.
Alaikäinen voi hakeutua esimerkiksi ehkäisyneuvolaan, missä hän voi kyetä itse päättämään hoidostaan yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Jos alaikäinen on kykenevä päättämään omasta hoidostaan, hän saa myös päättää tietojensa luovuttamisesta huoltajalle. Alaikäinen voi saapua päivystykseen päihtyneenä tai vakavien mielenterveysoireiden vuoksi, jolloin hän useimmiten ei ole kykenevä päättämään omasta hoidostaan, ja terveydenhuollon on kutsuttava huoltaja mukaan päätöksentekoon.
Yhteistyö alaikäisen potilaan huoltajan kanssa
Huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi, mihin kuuluu myös lapsen tarvitsema hoito. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus myös alaikäisen potilastietoihin tietyin rajoituksin.
Jos alaikäinen on kypsä päättämään itsenäisesti hoidostaan, hänellä on silloin oikeus päättää myös salassapidettävien tietojensa luovuttamisesta. Alaikäisen mielipiteen ja päätöskykyisyyden selvittäminen voi vaatia terveydenhuollossa kahdenkeskistä tapaamista, jolloin huoltajaa pyydetään siirtymään odotustiloihin.
Huoltajalla on aina oikeus ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon alaikäisen hoidon järjestämiseksi. Huoltajalla on oikeus kertoa yhteydenottoon johtaneet syyt, esimerkiksi keskustelussa esiin nousseet oireet sekä huoltajan omat havainnot alaikäisen voinnista. Yhteydenoton perusteella alaikäisen potilastietoihin voidaan tehdä merkintä huoltajan kuvauksesta ja terveydenhuollon antamista ohjeista esimerkiksi itsehoitoa tai hoitoon hakeutumista koskien.
Huoltajan tulee tarvittaessa hakeutua alaikäisen kanssa terveydenhuollon päivystykseen tai kiireettömälle vastaanotolle terveydentilan selvittämiseksi ja hoidon järjestämiseksi. Huoltaja voi asioida alaikäisen puolesta tavanomaisissa ajanvarausasioissa, kuten varauksen siirtäminen tai peruminen esteen vuoksi. Jos huoltajalla ei ole riittäviä tietoja hoitaakseen asioita alaikäisen puolesta, voimme tilanteen mukaan pyytää selvitystä lapsen huollon järjestämisestä tai olla yhteydessä potilaaseen itseensä.
Alaikäinen ei voi kieltää yhteydenottoa huoltajaan tai sosiaaliviranomaiseen vakavassa tilanteessa, esimerkiksi jos terveydenhuollossa nousee huoli lapsen omasta tai muiden turvallisuudesta. Yhteydenotosta ja sen syystä kerrotaan aina alaikäiselle potilaalle itselleen. Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on myös velvollisuus tehdä tarvittaessa lastensuojeluilmoitus sosiaalihuollon palvelutarpeen selvittämiseksi.
Alaikäisenä voit tehdä itse seuraavia asioita tunnistautumalla vahvasti Suomi.fi-palveluun tai täyttämällä paperisen lomakkeen:
Virallinen huoltaja voi hoitaa alaikäisen potilaan asioita Suomi.fi-palvelun kautta. Lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden suositellaan keskustelemaan asiasta myös alaikäisen itsensä kanssa ja mahdollisuuksien mukaan kuvaamaan potilaan oma näkemys pyyntöön. Toimeksiantojen yhteydessä huoltajalle voidaan luovuttaa potilastietoja tietyin rajoituksin.
Huomioitavaa on, että lokitiedot voidaan toimittaa vain, jos kyseisellä ajanjaksolla kaikki palvelutapahtumat kokonaisuudessaan on merkitty luovutettavaksi huoltajalle.
Voimme tarvittaessa edellyttää todistetta huoltajuudesta ennen tietojen luovuttamista. Pyyntöön voi liittää esimerkiksi lapsen huoltoa koskevan tuomioistuminen päätöksen tai hyvinvointialueen sosiaaliviranomaisen päätöksen kiireellisestä sijoituksesta.
Huomioithan, että toimitamme vastauksen joko tilaajalle Suomi.fi-palvelun kautta tai alaikäiselle potilaalle itselleen tämän vakituiseen osoitteeseen, jos ikään ja kehitystasoon sekä päätöskykyisyyttä koskeviin tietoihin perustuen hänet arvioidaan ainakin osittain kykeneväksi käyttämään itsemääräämisoikeuttaan.
Hallinnollisten potilasasioiden hoitaminen alaikäisen puolesta:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Lapsen virallinen huoltaja voi tehdä toimeksiannon ilman valtakirjaa. Muun laillisen edustajan tulee liittää asiaa koskeva valtakirja lomakkeeseen.
- Paperisella lomakkeella, joka tulee tulostaa, puolesta-asioijan allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen. Toimeksiantoon liitetään asiaa koskeva valtakirja, jos puolesta-asioija on muu kuin virallinen huoltaja.
- Avaa lomake: HUS-yhtymän potilasrekisterin lokitietopyyntö (alaikäisen puolesta) (pdf)
- Avaa lomake: Yli kaksi vuotta vanhat lokitiedot (alaikäisen puolesta) (pdf)
- Avaa lomake: Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä (alaikäisen puolesta) (pdf)
- Avaa lomake: Virheenoikaisuvaatimus (alaikäisen puolesta) (pdf)
- Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyväänosoitteeseen.
Vastaus toimeksiantoon toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta tai vastaus toimitetaan tilaajan sijasta potilaalle itselleen.
Huomioithan, että
- Täytät lomakkeen huolellisesti, sillä puutteellisin tiedoin asian käsittelyä ei voida aloittaa ja sen käsittely viivästyy.
- Toimeksianto ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan hallintoasioiden rekisteriimme.
Jos toimeksianto koskee OmaKannassa näkyviä tietoja tai potilastietojen luovutuksia, voit liittää toimeksiantoon kuvat tai kuvakaappaukset niistä OmaKannan kohdista, joihin pyydät toimenpiteitä. OmaKanta on potilaan henkilökohtainen näkymä, johon henkilökunnallamme ei ole pääsyä.
Täysi-ikäinen potilas voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Toisen puolesta ei voi koskaan tehdä elinluovutustestamenttia tai hoitotahtoa.
Puolesta-asiointivaltakirja
Puolesta-asiointivaltakirjalla voit valtuuttaa toisen täysi-ikäisen henkilön asioimaan puolestasi joko
- kaikissa meihin liittyvissä asioissa eli tehdä ajanvarauksia, vastaanottaa tuloksia, pyytää reseptiuusintoja ja tehdä potilashallinnollisia toimeksiantoja tai
- vain laskutukseemme liittyvissä asioissa.
Puolesta-asiointivaltakirjan tiedot tallennetaan HUS-yhtymän potilasrekisteriin.
Voit määrittää puolesta-asiointivaltakirjan olevan voimassa joko toistaiseksi tai määrätyllä aikavälillä. Voit halutessasi lopettaa valtakirjan voimassaolon milloin tahansa. Katso kohta Puolesta-asioinnin päättäminen.
Puolesta-asiointivaltakirjan voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Tässä tapauksessa valtuuttajan eli sinun tulee tunnistautua vahvasti.
Avaa lomake: Puolesta-asiointivaltakirja (täysi-ikäiset asiakkaat) - Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
Avaa lomake: Puolesta-asiointivaltakirja (täysi-ikäiset asiakkaat) (pdf) - Ottamalla asian puheeksi henkilökunnan kanssa käyntisi yhteydessä.
Huomioithan, että:
- Suomi.fi-palvelun kautta tehdyissä toimeksiannoissa puolesta-asioija tunnistautuu vahvasti palveluun ja liittää puolesta-asiointivaltakirjan hallinnollisen toimeksiannon liitteeksi, ellei puolesta-asiointivaltakirjaa ole jo aikaisemmin toimitettu meille.
Puolesta-asiointivaltakirjan tiedot tallennetaan HUS-yhtymän potilasrekisteriin.
Jos lähiomaisesi tai muun läheisesi terveydentila on heikentynyt niin, että hän ei enää itse pysty tekemään puolesta-asiointivaltakirjaa, asian voi ottaa puheeksi käynnin yhteydessä hoidosta vastaavan ammattihenkilön kanssa. Tällöin ammattihenkilön, HUSin asiakkaan ja asiakkaan edustajan kanssa voidaan yhteisymmärryksessä sopia puolesta-asiointivaltakirjan tekemisestä.
Puolesta-asioinnin tarve on hyvä huomioida esimerkiksi eteneviä sairauksia tai pysyväisluonteisia sairauksia tai vammoja kohdatessa. Puolesta-asiointivaltakirja tai edunvalvontavaltakirja on hyvä tehdä silloin, kun toimintakykyä on vielä riittävästi toisen henkilön valtuuttamiseksi.
Toisen henkilön puolesta voi asioida myös edunvalvoja, jolla on virallinen edunvalvontavaltakirja, josta käy ilmi, mitä aihealueita edunvalvonta koskee (esimerkiksi talousasiat, terveyteen liittyvät asiat), voimassaoloaika sekä valtuuttajan ja valtuutetun tiedot.
Edunvalvontavaltakirjassa tulee olla valtuuttajan allekirjoitus. Paikan päällä meillä asioidessaan edunvalvojan tulee valtakirjan näyttämisen lisäksi todistaa henkilöllisyytensä. Edunvalvontavaltakirjan tiedot tallennetaan toimeksiannon mukaan joko HUS-yhtymän potilasrekisteriin ja/tai hallintoasioiden rekisteriin.
Edunvalvonnan tarve on hyvä huomioida esimerkiksi eteneviä sairauksia tai pysyväisluonteisia sairauksia tai vammoja kohdatessa. Puolesta-asiointivaltakirja tai edunvalvontavaltakirja on hyvä tehdä silloin, kun valtuuttaja on vielä itse kykenevä valtuuttamaan toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Lisätietoja edunvalvonnasta pääset lukemaan Digi- ja väestöviraston sivuilta.
Sinulla on oikeus päättää puolesta-asioinnin voimassaolo halutessasi tai tilanteen muuttuessa.
Puolesta-asiointivaltakirjan voimassaolon voit lopettaa seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Avaa lomake: Puolesta-asiointivaltakirjan voimassaolon päättäminen (täysi-ikäiset asiakkaat) - Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
Avaa lomake: Puolesta-asiointivaltakirjan voimassaolon päättäminen (täysi-ikäiset asiakkaat) (pdf) - Käynnin yhteydessä suullisesti, jolloin valtakirjan päättyminen kirjataan HUS-yhtymän potilasrekisteriin.
HUSin käyttämään potilastietojärjestelmä Apottiin kuuluu asiakasportaali Maisa, jonka kautta voit mm. tarkastella omia potilastietojasi. Tutustu Maisa-portaaliin Apotin verkkosivuilla.
Voit myös valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi Maisassa, kun olet rekisteröitynyt Maisan käyttäjäksi. Katso tästä tarkemmin Maisa – Usein kysytyt kysymykset.
Voit tehdä Maisan puolesta-asioinnin valtuutuksen myös hoidon yhteydessä oheisella valtakirjalla: Valtakirja Maisan puolesta-asiointi(pdf 62.48 KB) Tulosta lomake ja tuo se mukanasi vastaanotolle.
OmaKanta
Tästä osiosta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin OmaKannasta.
OmaKantaon osa kansallisia Kanta-palveluita, ja sen käyttäminen vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja tunnistautumisvälineet, esimerkiksi pankkitunnukset.
OmaKanta on henkilökohtainen näkymä, jota terveydenhuollon ammattilaiset eivät pääse näkemään.
OmaKannassa voit mm.
- lukea hoitoon liittyvät kirjaukset
- tarkistaa laboratorio- ja röntgentutkimusten tulokset
- antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen tai kieltää niiden luovuttamisen
- tallentaa oman hoitotahdon ja elinluovutustahdon
Mikäli havaitset OmaKannan merkinnöissä virheitä tai puutteita, löydät lisätietoja kohdasta virheenoikaisuvaatimus.
Jos tarvitset apua OmaKannan käyttöön, voit olla yhteydessä Kannan asiakaspalveluun.
Kantaan lähetettävissä potilasasiakirjoissa ilmenee välillä puhtaasti teknisiä puutteita. Kyse voi olla esimerkiksi siitä, että jokin HUSin organisaatiotason koodi on puuttunut Kantaan lähetetystä asiakirjasta. Tätä varten on kehitetty korjausohjelmisto, joka käy läpi Kantaan lähetettyjä sanomia. Korjausohjelmisto ei koske millään lailla potilasasiakirjojen sisältöön, mutta jos se löytää teknisiä puutteita, se tekee automaattisia korjauksia. Teknisen korjauksen jälkeen Kantaan lähetetään asiakirjasta uusi versio, jonka vuoksi OmaKannassa voi näkyä punaisella teksti viimeisestä päivityksestä.
Apotti-potilastietojärjestelmässä on käytössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määritysten mukainen ennakkohaku Kantaan. Tämä tarkoittaa, että kun esimerkiksi lähete kirjataan saapuneeksi, järjestelmä tarkistaa automaattisesti ja tuo ammattihenkilön nähtäville sen, mitä tietoja muista terveydenhuollon yksiköistä löytyy, mikäli potilas on antanut Kantaan luovutusluvan.
Ennakkohaku tapahtuu myös silloin, kun järjestelmään skannataan ja tallennetaan esimerkiksi hoitotapahtuman jälkeen hoidon yhteydessä paperilomakkeelle kirjattuja tietoja tai toiselta toimintayksiköltä hoitoa varten saatuja tietoja. Tämä arkistointitapahtuma luo Apottiin palvelutapahtuman ja tekee ennakkohaun Kantaan, vaikka kukaan HUSin henkilökunnasta ei tuolloin käsittele potilaan tietoja Apotti-järjestelmässä.