Laatu ja potilasturvallisuus
Panostamme HUSissa voimakkaasti toimintamme laatuun. Tavoitteenamme on parantaa jatkuvasti potilaan hoitoa. Laadimme vuosittain laatu- ja potilasturvallisuussuunnitelman, jonka toteutumista HUSin hallitus seuraa. Potilasturvallisuutemme perustuu toiminnan jatkuvaan kehittämiseen.
Vuosisuunnitelmat ja -raportit
Julkaisemme vuosittain laatu- ja potilasturvallisuussuunnitelmat ja -raportit sekä erittelyt laatu- ja potilasturvallisuuden HaiPro-ilmoituksista.
HUSin laaturekisterit ja vastuuhenkilöt
HUSin omavalvontaohjelma
HUSin yksiköiden omavalvontasuunnitelmat
Omavalvonnan osavuosikatsaukset
Magneettisairaala
Olemme HUSissa osa kansainvälistä Magneettisairaala (Magnet Hospital©) -hanketta. Magneettisairaala-tunnus edellyttää näyttöä erinomaisesta hoitotyöstä.
Magneettisairaala-tunnustuksen myöntää American Nurses Credentialing Center (ANCC) hakemuksesta ja perinpohjaisen auditoinnin perusteella. Magneettisairaala on saanut alkunsa Amerikassa 1980-luvulla tarkoituksenaan houkutella ja pitää työsuhteessa sairaanhoitajia magneetin lailla.
Esimerkiksi Yhdysvaltojen sairaaloista noin 8 % on saanut tunnustuksen. Verrattaessa Magneettisairaaloiden tuloksia muihin sairaaloihin niiden on todettu olevan parempia potilastyytyväisyydessä ja -turvallisuudessa, hoidon laadussa, sairaanhoitajien pysyvyydessä työpaikassaan, työtyytyväisyydessä ja -turvallisuudessa sekä yhteistyössä tiimeissä ja eri ammattiryhmien välillä.
Syöpäkeskus sai Magneettisairaala-tunnustuksen maalikuussa 2024 ja Sydän- ja keuhkokeskus heinäkuussa 2024. Lasten ja nuorten sairaudet sekä Psykiatria hakevat Magneettisairaala-tunnustusta.
Lue lisää: ANCC Magnet Recognition Program®.
Kannustamme hoitajia osallistumaan työnsä jatkuvaan kehittämiseen ja hoitotyön päätöksentekoon hyvän johtamisen avulla. Tuemme hoitajiemme ammatillista kehittymistä täydennyskoulutuksilla. Varmistamme, että hoitotyön menetelmämme perustuvat tuoreimpaan tutkimustietoon. Mittaamme potilashoidon laadun tuloksia sekä potilas- ja hoitajatyytyväisyyttä säännöllisesti. Tulokset HUSissa ovat olleet jo pitkään keskimääräistä parempia.
Olemme perustaneet HUSiin myös moniammatillisia asiantuntijaryhmiä organisaatiomme eri tasoille. Ryhmien tehtävänä on ratkaista aktiivisesti hoitotyön käytännössä ilmenneitä ongelmia sekä tukea ja edistää yhtenäisten käytäntöjen juurruttamista potilashoitoon.
Potilasturvallisuus
Potilasturvallisuus on osa laatua. Panostamme HUSissa turvalliseen hoitoon, hoidon korkeaan laatuun ja potilaslähtöisyyteen. Tavoitteenamme on, ettei hoito tai hoitoympäristö aiheuta potilaalle vaaraa tai haittaa. Haittatapahtumia voivat olla esimerkiksi hoitoon liittyvät infektiot, väärä tai viivästynyt diagnoosi tai lääkitysvirhe.
Kaikki potilashoidossa olevat työntekijämme suorittavat potilasturvallisuusverkkokoulutuksen. Analysoimme myös saamamme potilas- ja asiakaspalautteen ja muokkaamme toimintaamme palautteen perusteella.
Olemme sitoutuneet HUSissa infektioturvallisuuteen. Hoitoon liittyvien infektioiden ja lääkkeille erittäin vastustuskykyisten mikrobien torjunta on keskeinen osa hoitomme laatua ja potilasturvallisuutta. Kaikissa sairaaloissamme on infektioiden torjuntaan erikoistunutta henkilökuntaa, joka ohjeistaa ja kouluttaa muuta henkilöstöä infektioturvallisuudessa.
Hoitoon liittyvän infektion riski on sitä suurempi, mitä vaikeampaa sairautta hoidetaan. Esimerkiksi tehohoidossa on noin kymmenkertainen riski saada hoitoon liittyvä infektio tavalliseen vuodeosastohoitoon verrattuna. Potilaista 5–15 % saa hoitoon liittyvän infektion. Yleisimpiä hoitoon liittyviä infektioita ovat leikkausalueen infektiot, virtsatieinfektiot, keuhkokuume ja yleisinfektiot.
Työntekijämme noudattavat toimintatapoja, joilla torjutaan hoitoon liittyviä infektioita ja lääkkeille vastustuskykyisiä mikrobeja. Panostamme hyvään käsihygieniaan, tarkoituksenmukaisiin suojaimiin sekä mikrobilääkkeiden asianmukaiseen käyttöön. Estämme myös kausi-influenssan leviämistä henkilökunnan rokotuksilla.
Lääketurvallisuus liittyy lääkevalmisteeseen ja sen vaikutuksiin, lääkkeen laadukkaaseen valmistukseen, selkeään nimeen ja pakkaukseen sekä lääkkeestä kirjoitettuun tietoon. Ennen kuin uusi lääke saa myyntiluvan, sen tehoa ja turvallisuutta testataan. Lääkettä valvotaan myös markkinoille tulon jälkeen. Lääkkeiden tuoteturvallisuutta valvoo Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Lääkitysturvallisuus on lääkkeiden käyttöön ja lääkehoidon toteuttamiseen liittyvää turvallisuutta.
Toisinaan lääkehoidossa tapahtuu inhimillisiä virheitä. Raportoimme virheistä sairaaloissamme ja kirjaamme virheet potilaan tietoihin. Analysoimme raportoituja poikkeamatilanteita ja kehitämme prosessejamme turvallisemmiksi jatkuvasti. Kerromme potilaalle haitallisista poikkeamista ja virheistä välittömästi.
Olemme HUSissa sitoutuneet turvalliseen lääkehoitoon ja lääkitysturvallisuuden kehittämistä koordinoi lääkitysturvallisuuskoordinaattori. Tavoitteenamme on turvata oikea ja yhteensopiva lääke oikealle potilaalle, oikeaan aikaan, oikealla annoksella ja antotavalla sekä oikealla lääkeneuvonnalla.
Olemme laatineet HUS- ja yksikkökohtaiset lääkehoitosuunnitelmat yhtenäisen ja turvallisen lääkehoidon varmistamiseksi. Olemme tunnistaneet organisaatiokohtaiset suuren riskin lääkkeet ja lisäämme niihin liittyvää osaamista verkkokoulutuksella. Hoitohenkilöstön lääkeosaamista varmistamme muun muassa lääkelasku- ja näyttötenttien avulla. Lääkitysturvallisuutta edistetään myös auditointien sekä osastofarmaseuttien ja klinikkaproviisorien avulla.
Tavoitteenamme on katkeamaton lääkehoitoprosessi: varmistamme sairaalahoidossa olevan potilaan henkilöllisyyden ja hänelle annettavan lääkityksen oikeellisuuden enenevissä määrin potilasrannekkeen ja lääkepakkausten viiva- ja QR-koodien avulla. Lääkkeiden oikeassa ja turvallisessa varastoinnissa, jakelussa, valmistuksessa ja käyttökuntoonsaatossa hyödynnämme yhä enemmän automaatiota ja robotiikkaa.
Käytämme HUSissa potilaiden hoitoon tarkoitettuja eurooppalaiset laatuvaatimukset täyttäviä lääkinnällisiä laitteita. Henkilökuntamme on perehdytetty laitteiden turvalliseen käyttöön. Seuraamme HUSissa tapahtuvia lääkinnällisiin laitteisiin liittyviä vaaratapahtumia ja toimimme aktiivisesti yhdessä laitevalmistajien sekä valvontaviranomaisten kanssa havaittujen virheiden tai puutteiden ratkaisemiseksi.
Sisäiset ilmoituskanavamme
Käytössämme on erilaisia sisäisiä ilmoituskanavia, joiden kautta henkilöstömme voi ilmoittaa vaaratapahtumista, turvallisuuteen liittyvistä havainnoista tai väärinkäytöksistä. Käytössämme on myös kanava, jossa henkilöstömme voi ilmoittaa onnistumisista.
Henkilöstömme voi ilmoittaa potilaan vaaratapahtumista HaiPro-kanavan kautta. HaiPro-ilmoitus tehdään, kun on havainnut potilaalle haittaa aiheuttavan tapahtuman tai läheltä piti -tilanteen. HaiPro-ilmoituksen voi tehdä myös muusta potilasturvallisuuteen liittyvästä havainnosta.
Potilaalla on myös mahdollisuus tehdä ilmoitus hoidon aikana havaitsemastasi vaaratapahtumasta.
HUS-riskit-järjestelmän kautta henkilöstömme voi tehdä ilmoituksen henkilöstön tai organisaation turvallisuuteen liittyvistä havainnoista tai sattuneista vahingoista. Sen kautta ilmoitetaan esimerkiksi työtapaturmat, uhkatilanteet, lääkinnällisten laitteiden vaaratilanteet, turvallisuushavainnot ja tietoturvaloukkaukset.
Henkilöstöllämme on käytössä First Whistle -kanava ilmoittajansuojelulaissa tarkoitettujen vakavien väärinkäytösten ilmoittamista varten.
Ilmoittajansuojelulaki suojaa henkilöä, joka ilmoittaa työnsä yhteydessä tietoon tulleesta EU:n tai kansallisen oikeuden rikkomisista tietyillä oikeudenaloilla ("whistleblower"). Laki ei velvoita näiden ilmoitusten tekemiseen, mutta väärinkäytöksistä ilmoittaminen on tärkeää yleiseen etuun kohdistuvien uhkien ja vakavien haittojen ennaltaehkäisemiseksi.
PosiPro on kanava, jossa henkilöstömme voi ilmoittaa työkaverin onnistumisesta tai potilastyöhön ja potilasturvallisuuteen liittyviä onnistuneita tilanteita ja käytäntöjä. PosiPro-järjestelmän avulla keräämme tietoa onnistumisista ja analysoimme onnistumisiin johtaneita tekijöitä. Näin onnistumisista voidaan oppia ja laajentaa tietoisuutta hyvistä käytänteistä.
Laatumittareitamme
Ajankohtaisen NPS-lukeman eli suositteluindeksin löydät Asiakastyytyväisyys-sivulta.
Maailmalla laatusairaaloissa seurataan yleisesti seuraavia kolmea laatumittaria:
Hoitojakson pituus | 3,3 päivää |
Readmissio | 1,8 % |
Kuolleisuus | 2,4 % |
Päivitämme taulukkoa kerran kuukaudessa. Ajankohta, jota luvut koskevat: hoitoaika syyskuu 2024, readmissio ja kuolleisuus elokuu 2024.
Mitä luvut tarkoittavat?
- Mittaamme asiakaskokemustamme kansainvälisellä NPS-suositteluindeksillä (Net Promoter Score). NPS-lukema voi olla mikä tahansa -100:n ja +100:n välillä. Mittaamme NPS-lukua kysymyksellä: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi, jos hänen tilanteensa olisi samankaltainen”.
- Hoitojakson pituus -mittari kuvaa keskimääräistä hoitojakson kestoa sairaalan vuodeosastolla. Psykiatriset hoitojaksot eivät ole mukana tässä mittarissa.
- Readmissio tarkoittaa potilaan ennalta suunnittelematonta käyntiä uudestaan samasta syystä 30 vuorokauden sisällä kotiutumisesta. Prosenttiosuus kertoo, kuinka iso osa vuodeosaston hoitojaksoista on johtanut tällaiseen suunnittelemattomaan käyntiin.
- Kuolleisuusmittari kertoo, kuinka suuri osuus potilaista on kuollut 30 vuorokauden sisällä vuodeosastohoitojakson aloituksesta olipa potilas kuollessaan sairaalassa tai kotiutettu.