Hoidon jälkeen
Sairaalasta kotiin siirtyminen voi olla iso harppaus. Kotona ollessa on olennaista, että hoitosi ja toipumisesi jatkuu niin kuin hoitava lääkärisi ja sairaanhoitajasi ovat sen suunnitelleet.
Olet saanut mukaasi kotihoito-ohjeet, jotka olet käynyt läpi hoitavan lääkärin ja sairaanhoitajan kanssa.
Ota yhteyttä hoitavaan yksikköösi, jos jokin asia askarruttaa tai vointiin tulee muutoksia. Tärkeää on, että otat ajoissa yhteyttä ennemmin kuin jäät puntaroimaan, voiko asiastasi vaivata.
Monen sairauden toipumisprosessiin kuuluu kuntoutus, joko omatoimisesti hoitoyksiköstä saatujen ohjeiden mukaan tai ammattilaisen ohjaamana. Kuntoutus on osa hoitoa, joten varmista, että saat siihen joko lääkärin lähetteen tai ohjeistuksen.
Kela korvaa terveydenhuoltoon tehtyjä matkoja, jos matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Voit saada korvauksen taksimatkasta, jos et voi terveydentilasi vuoksi käyttää julkisia kulkuneuvoja tai jos julkisia kulkuneuvoja ei ole käytettävissä.
Lue lisää osoitteesta: www.kela.fi/taksimatkat.
Kirjaa ylös tuntemuksiasi ja kysymyksiäsi jatkohoidosta ja kuntoutuksesta, että muistat ottaa ne puheeksi jälkitarkastuksessa.
HUSista lähetämme sinulle laskun noin kaksi viikkoa hoitosi tai käyntisi jälkeen. Voit maksaa hoitomaksusi e-laskuna. Jos sinulla ei ole e-laskusopimusta HUSin kanssa, lähetämme laskun sinulle postitse.
Hukkaamiasi tavaroita voit tiedustella HUSin neuvontapisteistämme. Säilytämme löytötavarat numeroidussa pussissa ja teemme löytötavarasta ilmoituslomakkeen, johon merkitään tavaran löytötiedot ja säilytyspaikka.
Löytötavarat säilytetään neuvontapisteessä kaksi viikkoa, jonka jälkeen alle 20 euron arvoiset tavarat hävitetään. Yli 20 euron arvoiset löytötavarat toimitetaan Meilahden sairaala-alueen postituskeskukseen, josta Suomen löytötavarapalvelu noutaa ne kahden viikon välein.
Lue lisää Suomen löytötavarapalvelusta.
HSL:n matkakortit toimitetaan joukkoliikennevälineeseen tai HSL:n palvelupisteeseen.
Voit antaa meille palautetta sekä hoidosta että yleisesti toiminnastamme.
Voimme usein parhaiten selvittää hoitoosi ja kohteluusi liittyvät väärinkäsitykset sinua hoitaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa avoimella keskustelulla ja siten korjata hoidossa tapahtuneet virheet tai puutteet.
Potilaana sinulla on myös mahdollisuus tehdä ilmoitus hoidon aikana havaitsemastasi vaaratapahtumasta. Ilmoituksesi voit tehdä helposti ja nimettömänä.
Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin, jotka sisältävät terveydentilaasi liittyviä, henkilökohtaisia tietojasi. Merkitsemme niihin vain hoitosi kannalta tarpeellista tietoa. Hoitoosi ja tutkimuksiisi osallistuvat HUSin sairaaloiden työntekijämme saavat käyttää potilastietojasi.
Lue lisää potilasasiakirjoista, potilasasiakirjojen käytöstä ja potilasasiakirjapyynnöistä.