IT-förvaltning
Vi är experter på ICT-lösningar för hälso- och sjukvård. Vi ansvarar för informationssystem- och kommunikationstekniktjänster och för uthyrning av informationsteknik.
Våra kunder är HUS-sammanslutningen, sammanslutningens samarbetspartner, dotter- och intressebolag, kommuner samt privata hälsovårdsaktörer och myndigheter.
Våra styrkor är bland annat att känna till våra kunders kärnverksamhet och utnyttja ett omfattande samarbets- och partnernätverk.
Vi stöder kundernas kärnverksamhet genom att tillhandahålla expert-, drift-, underhålls- och supporttjänster inom informationsteknik:
- Expert- och projektledartjänster
- Utveckling av moderna nättjänster och verksamhetsmiljöer
- Tjänster för utveckling av programvaruprodukter
- Grundläggande informationstekniktjänster
- Informationssystem-, datacenter- och molntjänster
- Utbildning och användarstöd inom informationsteknik
Vi ansvarar för att upprätthålla informationssystemen inom HUS. Nyckelsystem är patientinformationssystem, ekonomi- och personalförvaltningssystem och stödtjänstsystem.
Vi producerar projektledartjänster och ansvarar för arkitektdesign i enlighet med HUS koncernarkitektur.
Vi utvecklar nya innovationer och utnyttjar den senaste tekniken såsom robotteknik och artificiell intelligens. Vi har också stark kompetens inom utveckling av olika mjukvaruprodukter och digitala tjänster i samarbete med IT-tjänsteleverantörer och andra yrkesgrupper inom HUS. Exempel på tjänster som utvecklats genom samarbete under 2020:
- Coronaguiden för medborgare
- Serviceguiden för patienter
- Guidebot för provtagning
- Tidsbokning för drive-in-provtagning
- Coronavirus-programvara för uppföljning och spårning av infektioner
Våra grundläggande informationstekniska tjänster, såsom telekommunikationsnät, kommunikationsteknik, olika terminalenheter och servrar, gör det möjligt att använda informationssystem, kontorsapplikationer, e-post och internet samt andra informationstekniska tjänster.
Vår IT-användarstöd, som enligt en gedigen tradition heter ADB-hjälpen, betjänar våra kunder i service- och supportärenden dygnet runt.
Våra kunder betjänas av utsedda kundansvariga, som har i uppgift att kartlägga och lösa behoven på enheterna när det gäller informationsteknik i samarbete med våra övriga IT-experter.
Våra experter på applikations- och kundsupport ansvarar för att stödet för gemensamma system, såsom rapportering, kvalitetskontroll, testsystem och organisering av underhållsutbildning.
Vi ansvarar för att organisera grundläggande informationsteknisk utbildning och ger handledning i fråga om användning och utnyttjande av informationssystem. Vi satsar särskilt på att styra användningen av informationssystem för att upprätthålla god datakvalitet och dataintegritet genom hela processen eller vårdkedjan, från dess början till rapportering. I samarbete med regionala och nationella aktörer levererar vi stödtjänster även för de nya riksomfattande informationssystemtjänsterna.
När det gäller att anordna utbildnings- och stödtjänster inom informationsteknik har vi avtal med våra samarbetspartner, som har verkat länge inom branschen.
Under ledning av utvecklingschefen vid HUS utvecklar och förvaltar vi informationssystemtjänster och olika projekt.
Ett av de viktigaste utvecklingsprojekten under 2018–2020 är införandet av det patientdatasystemet Apotti inom HUS. Det nya systemet behövs för att effektivisera samarbetet mellan primärvården, socialtjänsten och den specialiserade sjukvården när det gäller vården av patienter. Vår uppgift är att se till att övergången från det nuvarande systemet till det nya systemet går sömlöst.
Vi ansvarar för att utbilda nya användare sedan hela HUS har gått över till Apotti. Dessutom kommer vi att handleda och instruera användarna av systemet i samarbete med Apotti Oy i takt med att systemet uppdateras och användningsmönstren förändras.
Att samla in förslag på utveckling utgör en väsentlig del av samtalet med systemanvändarna. Det gör att systemet kan utvecklas för att svara på användarnas önskemål.
Utvecklingsarbete sker även i samarbete med olika aktörer, däribland universitetssjukhusen, universiteten och högskolorna samt regionala, nationella och internationella samarbetsprojekt.
Kontaktuppgifter
HUS IT-förvaltning
Vårt huvudkontor ligger i Mejlans i Gradus-huset, i korsningen mellan Paciusgatan och Paciussvängen. Ingång från Bergtrappsgatan.
Besöksadress:
HUS IT-förvaltning
Paciusgatan 25 (Gradus-huset)
00270 Helsingfors
Postadress:
HUS IT-förvaltning
PB 760
00029 HUS
HUS IT-förvaltning har också verksamhetsställen i Hyvinge, Lojo och Borgå sjukvårdsområden samt vid Raseborgs, Jorvs och Pejas sjukhus.
HUS FO-nummer:
1567535-0
OpusCapitas förmedlarkod:
E204503
Nätfakturaadress (OVT):
0037156753508T
Övriga fakturor:
Samkommunen HNS
HUS IT-förvaltning
PB 94185
01051 LASKUT