Utveckling inom HUS
Som universitetssjukhus är det vårt uppdrag att se till att våra patienter får bästa möjliga vård och en bra kundupplevelse. Detta uppnås genom moderna metoder och teknik. Kontinuerlig utveckling och innovation är centralt för oss när vi kartlägger nya möjligheter inför framtiden och skapar en bättre morgondag.
Våra patienter står i centrum för allt vi gör och vår främsta tillgång är vår personal. Vi lyssnar på våra patienters behov och respons för att kontinuerligt förbättra våra tjänster. Våra patienter och deras anhöriga får också vara med och utveckla vår verksamhet i kundpaneler och som erfarenhetsexperter.
Vi coachar, utbildar och stöttar ledning och chefer. Vi erbjuder även vår personal utbildning och möjligheter att delta i forsknings- och utvecklingsprojekt. Vårt mål är att skapa en lärande organisation där nya idéer och metoder snabbt införs och där alla uppmuntras att delta i innovation.
Våra samarbetspartner är aktörer inom både den offentliga och privata sektorn i Finland och utomlands. Vi har ett nära samarbete med ledande forskningsinstitut, universitet och företag, välfärdsområden och ett antal andra partner. På så sätt säkerställer vi att de färskaste forskningsresultaten och tekniska framstegen snabbt omsätts i praktiken.
Vi är stolta över vår roll att ligga i framkant av hälso- och sjukvårdsutveckling och innovation, och vi ser på framtiden med tillförsikt. Vårt mål är att vara en internationell ledare inom innovation och utveckling inom vården.
AI och digitalisering
Vi använder oss av artificiell intelligens och avancerade digitala lösningar för att förbättra exaktheten i diagnoser och för att kunna planera en föregripande, mer individuell vård.
Nya behandlingsformer
Vi utvecklar och implementerar nya terapier, såsom genterapi och riktade läkemedel, vilket ger nya hoppfulla utsikter för våra patienter med svårbehandlade sjukdomar.
Hållbara lösningar
Vi har förbundit oss att utveckla hållbara lösningar för hälso- och sjukvård som främjar både patienthälsan och vår planets hälsa.
Kunddelaktighet
Kunddelaktighet avser både inre upplevelse och aktivt agerande. Delaktighet är en känsla av att du är en del av gemenskapen och samhället, och du kan påverka saker som gäller dig. Delaktighet är en central faktor för välbefinnande och hälsa.
Leanutveckling
Vi stöttar ledning och utvecklar vår verksamhet enligt lean-principerna, och förverkligar samtidigt vårt löfte om kontinuerlig förbättring. Vårt lean-nätverk främjar lean-utvecklingen i hela Nylands social- och hälsovårdsområde.
Företagssamarbete och innovationsverksamhet
Vi har ett intensivt nationellt och internationellt samarbete med olika företag och aktörer för att hitta, undersöka och utveckla nya produkt- och tjänsteinnovationer inom sjukvården.