Efter vården
Förflyttningen från sjukhuset till hemmet kan vara ett stort steg. När du är hemma är det viktigt att din vård och återhämtning fortsätter enligt din vårdansvariga läkares och sjukskötares planer.
Du har fått med dig hemvårdsanvisningar som du har gått igenom med din vårdansvariga läkare och sjukskötare.
Kontakta din vårdenhet, om du grubblar över något eller om förändringar sker i ditt tillstånd. Det är viktigt att du i tid tar kontakt i stället för att tveka om du kan besvära med ditt ärende eller inte.
Processen med återhämtning efter en sjukdom innefattar rehabilitering antingen självständigt enligt anvisningar från vårdenheten eller under handledning av en yrkesutbildad person. Rehabiliteringen är en del av vården, och därför ska du se till att du får en läkarremiss eller anvisningar för detta ändamål.
FPA betalar ersättning för resor till en enhet inom häls- ock sjukvården, om resan har gjorts på grund av sjukdom, graviditet eller förlossning. Du kan få ersättning för taxiresan om du på grund av ditt hälsotillstånd inte kan använda dig av offentliga färdmedel eller om inga offentliga färdmedel finns att tillgå.
Läs mer på adressen: www.fpa.fi/taxiresor
Anteckna dina tankar och frågor gällande den fortsatta vården och rehabiliteringen så att du kommer ihåg att föra dem på tal vid efterkontrollen.
Från HUS skickas en faktura till dig cirka två veckor efter att din vård eller ditt besök har avslutats. Du kan betala din vårdavgift med en e-faktura. Vi sänder fakturan per post till dig om du inte har ett e-faktureavtal med HUS.
Förfrågningar om borttappade saker kan du rikta till HUS informationsdiskar. Vi förvarar hittegods i en numrerad påse och fyller i en anmälningsblankett för det. I blanketten antecknas uppgifter om hittegodset och var det förvaras.
Hittegods förvaras vid informationsdisken i två veckor, varefter saker som är värda under 20 euro förstörs. Hittegods som är värt över 20 euro sänds till postcentralen för Mejlans sjukhusområde varifrån det avhämtas av Finlands hittegodsservice varannan vecka.
Läs mer om Finlands hittegodservice.
HRT:s resekort levereras till ett kollektivtrafikmedel eller HRT:s serviceställe.
Du kan ge oss respons på både vården och vår verksamhet i allmänhet.
Ofta är det bästa sättet för oss att reda ut missförstånd som anknyter till din vård och bemötandet av dig, att ha en öppen diskussion med personen som gett dig vård eller dennas chef och på detta sätt rätta till fel eller brister i vården.
Som patient har du möjlighet att anmäla en farlig situation som du har upptäckt under din vård. Du kan göra anmälan enkelt och anonymt.
Vi antecknar uppgifterna om din vård i dina journalhandlingar som innehåller personliga uppgifter om ditt hälsotillstånd. I dessa antecknas endast uppgifter som behövs med tanke på din vård. De anställda vid HUS sjukhus som deltar i din vård och dina undersökningar får använda dina patientuppgifter.
Läs mer om journalhandlingar och dina rättigheter i anslutning till dem.