Dina rättigheter som patient
På den här sidan finns information om vilka rättigheter du har som patient och hur du ska
agera om du inte är nöjd med den vård som du har fått eller om du vill be att få tillgång till dina journalhandlingar.
Som vår patient har du rätt till god vård och gott bemötande. Om du inte är nöjd med vården eller bemötandet i anknytning till den, kan du göra en anmärkning eller lämna in ett klagomål. Du har också rätt att ta del av journalhandlingar om dig och begära att felaktiga uppgifter korrigeras.
I samband med din vård kan det ha inträffat en farlig situation eller en ”nära ögat”-situation. Som serviceproducent är det vi som ansvarar för att vården är trygg. Vi ser över och förbättrar kontinuerligt patientsäkerheten baserat på information från olika källor.
Som patient har du möjlighet att anmäla en farlig situation eller en ”nära ögat”-situation som du har upptäckt under din vård. Du kan skicka in en anonym anmälan till oss så att vi kan förbättra vår verksamhet.
Här kan du göra en anmälan om farlig situation
Läs punkten Patientskadeanmälan om den farliga situationen har lett till en patientskada eller om du misstänker att den har gjort det.
Om din vård har innefattat en patientskada i enlighet med patientförsäkringslagen eller om du misstänker det, så har du rätt att göra en patientskadeanmälan. Anmälan görs till Patientförsäkringscentralen inom tre år från det att skadan framkommit.
Klicka här för att gå till Patientförsäkringscentralens webbplats
Om du är missnöjd med din vård eller hur du har blivit bemött i samband med den så kan du göra en skriftlig anmärkning i ärendet. Vi rekommenderar at du först diskuterar problemet med din vårdenhet för att lösa det.
För behandlingen av anmärkningen svarar den direktör som ansvarar för hälsovården. Direktören ber de yrkespersoner som ansvarar för verksamheten och som har deltagit i vården om nödvändiga redogörelser. Vi ger ett skriftligt svar på anmärkningen när vi har behandlat den. Vi strävar efter att ge ett svar i rimlig tid.
Att en patient gör en anmärkning begränsar inte hens rättigheter att klaga över sin vård eller sitt bemötande till myndigheter som har tillsyn över hälso- eller sjukvård, till exempel Valvira, regionförvaltningsverket eller riksdagens justitieombudsman. Att göra en anmärkning begränsar inte heller patientens rätt att göra en patientskadeanmälan.
Om patienten inte kan göra en anmärkning på grund av sitt hälsotillstånd eller om patienten har avlidit, så kan anmärkningen göras på hens vägnar av en släkting eller närstående utan en separat fullmakt. I dessa fall ber vi att man i fältet för ytterligare information beskriver anledningen till varför patienten inte själv kan göra anmärkningen eller ge fullmakten. Vid behov kontaktar vi patienten för att reda ut hens åsikt innan vi behandlar anmärkningen som gjorts i en närståendes namn. I avsaknad av fullmakt kommer vi att rikta svaret till patienten själv och till den avlidna patientens närstående.
En myndig patient kan ge en annan person fullmakt att agera å hens vägnar. Då skickas svaret på anmärkningen till den person som patienten har gett fullmakten till. Gå in på [Uträttande av ärenden för en person] på webbplatsen och bifoga fullmakten till anmärkningen. Vi rekommenderar att du om det är möjligt diskuterar frågan med patienten och beskriver hur hen ser på saken i anmärkningen.
Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992) § 10
Anvisningar för användning av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten.
Så här gör du en anmärkning:
1. Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
- Öppna den elektroniska blanketten: Anmärkning
2. Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten
- Öppna formuläret som ska skrivas ut: Anmärkning (pdf)
3. Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.
Så här gör du en anmärkning för en minderårig
1. Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
- Öppna den elektroniska blanketten: Anmärkning (för en minderårig person)
2. Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten
- Öppna formuläret som ska skrivas ut: Anmärkning (för minderårig) (pdf)
3. Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.
Anmärkningen och medföljande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
Det skriftliga svaret skickas i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.
Om du gör en anmärkning för en annan persons räkning, se anvisningarna för detta vid punkten Uträttande av ärenden för en person på sidan Patientdokument.
Observera att:
- Du ska fylla i blanketten omsorgsfullt, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Ange i blankettens fält för ytterligare uppgifter om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som anmärkningen gäller.
Anvisningar för användning av användningen av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten.
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten för hälso- och sjukvård om du är missnöjd med din vård. Myndigheterna rekommenderar att man först diskuterar problemet på vårdstället, och att man gör en skriftlig anmärkning om tjänsterna till ansvarig direktör om man inte hittar någon lösning.
Ett klagomål som rör ett ärende som är äldre än två år utreds inte om det inte finns ett särskilt skäl till det. Klagomål om hälso- och sjukvård behandlas främst vid regionförvaltningsverken.
Man kan göra ett klagomål till Valvira om man till exempel misstänker att ett vårdfel har lett till en patients död eller svår permanent skada.
Anmärkning eller klagomål (Valvira)
Vid behov kommer patientombudet att ge dig råd om hur du anhängiggör en anmärkning, patientskadeanmälan och ett klagomål .
Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992), 10 a §
Till sakskador räknas fall där en medarbetares fel eller försummelse leder till exempelvis att patientens tandprotes försvinner eller glasögon går sönder under sjukhusvården. I dessa fall kan du lämna in en skriftlig ansökan om ersättning.
Ersättningsansvaret bygger på skadeståndslagen.
Du kan göra din anmälan om ersättning på följande sätt:
1. Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
- Öppna den elektroniska blanketten: Ansökan om skadeersättning
2. Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten
- Öppna formuläret som ska skrivas ut: Ersättningsansökan (pdf)
3. Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.
Ersättningsansökan och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
Det skriftliga svaret skickas i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.
Observera att:
- Du ska fylla i blanketten omsorgsfullt, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Ange i blankettens fält för ytterligare uppgifter om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som ersättningsansökan gäller.
Anvisningar för användning av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten.
Patientombudet är sakkunnig om patientens rättigheter. Patientombudet sköter inte ärenden i anknytning till vård av patienten. Bestämmelser om patientombudets uppgifter finns i lagen om patient- och socialombud (739/2023).
Du är alltid den bästa experten i din situation. Därför behövs dina kunskaper och handlingar för att din vård ska lyckas.
Vi behöver personer som deltar i klinisk medicinsk forskning. När du deltar i en studie får du information om ditt hälsotillstånd och blir en erfarenhet rikare av att delta som forskningspatient.
Du kan hjälpa oss att utveckla vår verksamhet genom att ge respons. Öppen respons kan lämnas anonymt.
Journalhandlingar
Vi antecknar uppgifter om din vård i journalhandlingarna.
Som patient har du rätt att se dina egna patientuppgifter och begära information om vem som har behandlat dina uppgifter och varför. Du kan också begära rättelse av en felaktig anteckning. Du kan också sköta ärenden som gäller journalhandlingar elektroniskt.
En del av våra blanketter som gäller patientens rättigheter finns i Suomi.fi-tjänsten. Tjänsten möjliggör stark autentisering antingen med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Mer information finns i Suomi.fi-tjänsten.
Du kan använda e-tjänsten Suomi.fi till exempel i följande ärenden:
- begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister
- begäran om utredning av behandlingen av patientuppgifter
- begäran om journalhandlingar
- begäran om rättelse av felaktig uppgift
- fullmakt att uträtta ärenden för annan person (myndiga kunder)
- avsluta fullmakt för att uträtta ärenden för en annan person (myndiga kunder)
- ansökan om utlämnande av uppgifter om en avliden person
- anmärkning
- skadeståndsansökan
Du kan fylla i och skicka en elektronisk blankett även om du ännu inte använder Suomi.fi-tjänstens meddelanden. Du kan aktivera Suomi.fi Meddelanden samtidigt som du skickar in den elektroniska blanketten och använder stark autentisering. Du behöver bara svara på de frågor som tjänsten ställer enligt följande:
- jag vill uträtta myndighetsärenden elektroniskt
- ange den e-postadress dit du vill få notifikationer om inkomna meddelanden
När du har fyllt i och skickat in formuläret får du en automatisk bekräftelse om att sändningen lyckades.
Du ser alla blanketter som du har skickat elektroniskt till HUS i Suomi.fi-tjänstens avsnitt Meddelanden. Också lämnade svar visas i avsnittet Meddelanden och du får en notifikation om dem till din e-post.
Du kommer till avsnittet Meddelanden från Suomi.fi-tjänstens startsida genom att välja Meddelanden och sedan identifiera dig i tjänsten.
Observera att vi inte använder Suomi.fi-tjänstens fullmakter eller uträttande av ärenden för en annan person. Du hittar anvisningar för uträttande av ärenden för en annan person i punkten Uträttande av ärenden för en annan person.
Vi rantecknar uppgifter om vården i dina journalhandlingar som också innehåller dina personuppgifter. Alla våra anställda som deltar i förberedelserna av din vård och i vården av dig har tillgång till dina patientuppgifter utan särskilt samtycke.
Efter vården överförs de centrala journalhandlingarna till det elektroniska patientdataarkivet Kanta, där MittKanta är din personliga vy. HUS har fört in uppgifter från patientjournaler i Kanta stegvis sedan 2014.
Dina patientuppgifter som har förts in i Apottisystemet kan du även se i klientportalen Maisa.
Uppgifter som antecknas i journalhandlingar är känsliga och journalhandlingarna är sekretessbelagda.
HUS anställda har rätt att behandla dina patientuppgifter i samband med din vård utan särskilt samtycke. Åtkomsträttigheter grundas på vårdrelationen mellan en yrkesutbildad person och patienten. Dina journalhandlingar kan också behandlas av yrkesutbildade personer som du inte träffar under besöket eller vårdperioden. De har en viktig roll i att främja saker som rör din vård. Till exempel en tidsbokning och ett brev om detta kan upprättas av en avdelningssekreterare som du inte träffar personligen. Vid behov kan även anställda som sköter olika administrativa patientärenden behandla dina patientuppgifter för att främja uppdrag som gäller dig.
Följande lagar och förordningar innehåller bestämmelser om dina rättigheter gällande journalhandlingar:
Vi skickar dagligen patientspecifika vårdanmälan för varje patient inom den specialiserade sjukvården till Institutet för hälsa och välfärd (THL). De uppgifterna som ska skickas anges i THL:s Hilmo-handbok. Vårdanmälningssystemet (Hilmo) är ett nationellt datainsamlings- och rapporteringssystem för social- och hälsovården och det förvaltas av Institutet för hälsa och välfärd.
Informationen skickas även då vi skaffar en tjänst från en privat tjänsteproducent som en köpt tjänst, genom att ge en servicesedel eller utläggning av tjänsten. I dessa fall lämnar den privata tjänsteleverantören Hilmo-uppgifterna direkt till THL för att bevara uppgifternas precision och omfattning.
Insamlingen av vårdanmälningar grundar sig på:
- Lagen om Institutet för hälsa och välfärd (668/2008) och
- Lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (784/2021).
Den lagliga grunden för behandling av uppgifterna är utförandet av en uppgift av allmänt intresse.
- Artikel 6.1 e i EU:s dataskyddsförordning (2016/679)
Enligt lagen har THL rätt att avgiftsfrittf och trots sekretesspikten få de uppgifter som samlas in från de myndigheter som ordnar social- och hälsovård samt från privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovård.
Med Hilmo-uppgifterna producerar THL bland annat uppföljningsinformation om tillgång till vård, epidemier, information för nationell vägledning och internationell statistik. Uppgifterna används i beslutsfattande, övervakning av hälso- och sjukvården samt inom forskning. Även medborgarna kan använda Hilmo-uppgifter genom att jämföra till exempel tillgången till vård eller kvaliteten på vården hos producenter av hälso- och sjukvård.
Kontakt som rör HUS vårdanmälningar kan tas till per e-post till adressen: hilmo@hus.fi
Vårdanmälningssystemet på THL:s webbplats.
Vår Hilmo-kontaktperson:
Kimmo Parhiala
Patientjournaler
Du kan läsa och skriva ut uppgifter i dina journalhandlingar i MittKanta. I MittKanta finns HUS patientjournaluppgifter från och med hösten 2014.
Du kan begära att få dina patientjournaluppgifter på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Begäran om patientuppgifter från HUS
I den elektroniska tjänsten kan du endast beställa dina egna patientjournaluppgifter. - Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten
Öppna blanketten: Begäran om kopiering av journalhandling - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till adressen som anges på blanketten.
Observera att:
- Du ska fylla i blanketten noggrant, eftersom behandlingen av ärendet inte kan påbörjas med bristfälliga uppgifter och behandlingen fördröjs.
- Det går inte att beställa patientuppgifter via telefon av datasäkerhetsskäl.
Leveranstiderna för de beställda dokumenten beror på hur krävande och omfattande din begäran är. Oftast skickar vi handlingar till beställaren inom 5–30 dagar.
Röntgenbilder och andra bildkopior av bilder från bilddiagnostiska undersökningar
Röntgenbilder och andra kopior av bilder från bilddiagnostiska undersökningar kan beställas med HUS Diagnostikcentrums egen blankett:
Beställningsblankett för bildkopia (pdf)
Rätt till tillgång till uppgifter
Du har laglig rätt att få tillgång till dina uppgifter.
- Artikel 15 i EU:s dataskyddsförordning 2016/679
Uppdraget Rätt till tillgång till uppgifter kan göras på följande sätt:
- Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Rätt att få tillgång till uppgifter - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till adressen som anges på blanketten.
Ange i blankettens fält för tilläggsinformationom du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Svaret levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod. Svaret kan innehålla hundratals, till och med tusentals, sidor beroende på den valda tidsperioden.
Om du gör en begäran om uppgifter i journalhandling för en annan person, se anvisningarna om uträttande av ärenden för en annan person på webbplatsen i punkten Uträttande av ärenden för en person.
Vårdnadshavaren har endast rätt att få se sådana av barnets patientuppgifter som har markerats att de får lämnas ut till vårdnadshavaren. Oftast kan vårdnadshavaren se alla uppgifter om små barn, men i ungdomsåren minskar informationens synlighet. Om den minderåriga bedöms vara förmögen att utnyttja sin självbestämmanderätt, beslutar hen om uppgifter lämnas ut till vårdnadshavaren. Det kan vara svårt för en minderårig att ge sitt samtycke, eftersom hen inte känner till alla hälsouppgifter som registreras i samband med vården. Beslutsförmågan kan bedömas endast i samband med vård där den minderåriga träffar vårdpersonalen personligen, till exempel på en mottagning. Om beslutsförmågan inte kan bedömas, lämnas uppgifterna inte ut till vårdnadshavaren.
Hälso- och sjukvården kan anteckna att utlämnandet av uppgifter skjuts upp till exempel under en psykiatrisk vårdperiod för att säkerställa en konfidentiell patientrelation. Hälso- och sjukvården är skyldig att erbjuda minderåriga möjlighet att diskutera även mycket känsliga frågor utan rädsla för konsekvenser. Minderåriga ska också informeras om att hälso- och sjukvården i allvarliga situationer är skyldig att kontakta vårdnadshavaren eller myndigheterna.
Korrigering av fel i journalhandlingar
Journalhandlingar upprättas i form av kontinuerliga och kronologiska patientjournaler. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ska anteckna sådana uppgifter i journalhandlingarna som är nödvändiga för att ordna, planera, genomföra och följa upp vården för patienten. Uppgifternas riktighet bedöms enligt tidpunkten i fråga och de bedömningar som gjorts då.
Om en anteckning i patientjournalen inte uppfyller det ovan beskrivna kravet på nödvändighet, eller om uppgiften var felaktig redan vid tidpunkten för anteckningen, kan korrigering eller radering av sådan uppgift begäras. Den yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvården som behandlar begäran bedömer om dessa kriterier uppfylls och gör ändringar eller radering av uppgifter på basis av dem. Enbart patientens begäran är inte en tillräcklig grund för radering, om ovannämnda kriterier inte uppfylls.
Förvaringsstiden för patientuppgifter är i regel 12 år efter dödsfall.
Du kan lämna begäran om rättelse av fel enligt följande :
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Begäran om rättelse av felaktig uppgift - På en pappersblankett som du ska skriva ut, underteckna och posta till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Begäran om rättelse av felaktig uppgift (pdf) - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till adressen som anges på blanketten.
Observera att:
- Du ska fylla i blanketten noggrant, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Om din begäran om utredning gäller uppgifter som syns i MittKanta eller utlämnande av dina patientuppgifter kan du bifoga bilder eller skärmdumpar på de punkter i MittKanta som du begär ska utredas. MittKanta är patientens personliga vy som vår personal inte har tillgång till.
- Ange i blankettens fält för tilllägsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Begäran om utredning och tillhörande uppgifter lagras i HUS-sammanslutningens register för förvaltningsärenden.
Svaret på begäran om rättelse levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.
Om du gör en begäran om rättelse för en annan persons räkning, bekanta dig med anvisningarna för detta i punkten Uträttande av ärenden för en annan person.
Vi kan lämna ut patientuppgifter till anhöriga endast med patientens samtycke.
Enligt lagen om patientens ställning och rättigheter får vårdstället dock lämna ut uppgifter om patientens hälsotillstånd till de anhöriga om patienten är intagen för vård på sjukhus på grund av medvetslöshet eller av någon annan därmed jämförbar orsak och det inte finns skäl att anta att patienten skulle förbjuda utlämnande av uppgifter. Patienten kan be att en primär kontaktperson för nödsituationer antecknas i sina uppgifter eller göra det själv i Maisa.
Uppgifterna i journalhandlingarna är sekretessbelagda även efter att patienten har avlidit. Patientuppgifter om en avliden person kan lämnas ut endast i den utsträckning dessa är nödvändiga för att reda ut eller tillgodose intressen eller rättigheter som är viktiga för den som begär uppgifterna. Ändamålet, det vill säga grunden för att lämna ut uppgifter, ska alltid anges i begäran. Den som begär uppgifter har således inte obegränsad rätt att ta del av den avlidnes journalhandlingar.
Du kan begära att få patientuppgifter om en avliden person på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Begäran om utlämnande av uppgifter om en avliden person - På en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Begäran om utlämnande av uppgifter om en avliden person (pdf) - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till HUS-sammanslutningens registratorskontor, PB 200, 00029 HUS.
Logguppgifter
Observera! Vi har för närvarande svårigheter att leverera rapporter med logguppgifter. Det beror på tekniska ändringar som bidrar till att storleken på rapporterna med logguppgifter ökar och kan blir så omfattande att det inte går att leverera dem i e-tjänsten. Därför kan vi bli tvungna att sända rapporterna på andra sätt. Leveranstiden för rapporter med logguppgifter kan också fördröjas.
Vi beklagar situationen.
Som patient hos oss har du rätt att avgiftsfritt få information om vem som har behandlat dina patientuppgifter. Patienten har rätt att få logguppgifter i Patientregistret för de senaste två åren men logguppgifter som är äldre än två år kan fås endast av särskilda skäl.
Om du behöver få logguppgifter för en längre period än två år, se närmare anvisningar i punkten Loggdata som är äldre än två år.
Observera att:
- Vi kan endast leverera rapporter med logguppgifter från våra egna register. Till exempel en begäran om logguppgifter från hälsocentraler eller sjukhus i Helsingfors stad eller Nylands välfärdsområden ska skickas till Helsingfors eller välfärdsområdet i fråga.
- Dina patientuppgifter behandlas också av HUS anställda som du inte träffar under ditt besök eller din vistelse på sjukhuset. De har en viktig roll i att främja frågor som rör din vård.
- Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister kan göras enligt följande:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister - Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister (pdf) - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.
Begäran om logguppgifter och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
Svaret levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om ett annat leveranssätt. Rapporten med logguppgifter kan innehålla hundratals, till och med tusentals, sidor beroende på den valda tidsperioden.
Om du gör en begäran om logguppgifter för en annan person, se anvisningarna för detta i punkten Uträttande av ärenden för en person.
Observera! Vi har för närvarande svårigheter att leverera rapporter med logguppgifter. Det beror på tekniska ändringar som bidrar till att storleken på rapporterna med logguppgifter ökar och kan blir så omfattande att det inte går att leverera dem i e-tjänsten. Därför kan vi bli tvungna att sända rapporterna på andra sätt. Leveranstiden för rapporter med logguppgifter kan också fördröjas.
Vi beklagar situationen.
Man har inte rätt att få logguppgifter som är äldre än två år utan särskilda skäl. Sådana är till exempel:
- begäran från en myndighet, till exempel polisen, åklagaren eller dataombudsmannens byrå
- den som begär visar att hen behöver logguppgifterna för att kunna försvara sitt ärende i en pågående rättegång eller motsvarande myndighetsprocess
Vi överlåter inte logguppgifter som är äldre än två år enbart på grund av misstanke om missbruk.
Observera att:
- Vi kan endast leverera rapporter med logguppgifter från våra egna register. Till exempel en begäran om logguppgifter från hälsocentraler eller sjukhus i Helsingfors stad eller Nylands välfärdsområden ska skickas till Helsingfors eller välfärdsområdet i fråga.
- Dina patientuppgifter behandlas också av HUS anställda som du inte träffar under ditt besök eller din vistelse på sjukhuset. I bakgrunden har de en viktig roll i att främja frågor som rör din vård.
- Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om logguppgifter gäller.
Du kan lämna begäran om logguppgifter från patientregistret enligt följande:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Logguppgifter som är äldre än två år - Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Logguppgifter som är äldre än två år (pdf) - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till adressen som anges på blanketten.
Begäran om logguppgifter och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
Svaret levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod. Rapporten med logguppgifter kan innehålla hundratals, till och med tusentals, sidor beroende på den valda tidsperioden.
Om du gör en begäran om logguppgifter för en annan person, se anvisningarna för detta i punkten Uträttande av ärenden för en person.
Om du är minderårig och är patient hos oss, se anvisningar för begäran om egna logguppgifter från Begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister.
Om du är myndig och ber om logguppgifter för en minderårig patients räkning, se anvisningarna under Vårdnadshavare som uträtter ärenden för minderårig.
Vi överlåter inte logguppgifter ur en avliden persons patientregister.
Enligt lagen kan endast en levande person vara användare av hälso- och sjukvårdstjänster, och därmed ha rätt att få logguppgifter om behandlingen av sina patientuppgifter. Begäran om logguppgifter kan inte behandlas efter patientens död.
Om du har frågor om innehållet i rapporten om logguppgifter i HUS-sammanslutningens patientregister eller om du misstänker att dina patientuppgifter har behandlats av en person som inte har någon laglig grund att behandla uppgifterna, har du rätt att begära en skriftlig utredning av saken.
Läs först de vanligaste frågorna och svaren nedan.
Vad betyder "Identity-rapport använts"?
Identity-rapporten är en grundvy för uppgifter i personsökning. Vyn innehåller patientens fullständiga namn, personbeteckning, adress samt eventuella telefon- och e-postuppgifter som patienten uppgett. Vyn visar om patienten är inskriven på sjukhuset vid den aktuella tidpunkten. I vissa enheter, till exempel på jourmottagningar, måste nästan alla patienter sökas genom en personsökning antingen med personbeteckning eller namn. I första hand använder vi alltid personbeteckningen för att söka patientuppgifter. Om personbeteckningen inte är tillgänglig och patienten behöver brådskande vård, kan det vara nödvändigt att söka patientuppgifter bland flera personer med samma namn, till exempel med adressuppgifter och födelsedatum.
Vad betyder "Patient-/klientbaserad verksamhetsrapport exporterad" eller "Patient-/klientbaserad datapost exporterad"?
Verksamhetsrapporterna i patientdatasystemet är statistik över besök och åtgärder på verksamhetsstället. Sådan är till exempel en rapport om antalet besök på jourmottagning eller poliklinik eller antalet patienter som vårdats på avdelning. Den anställde loggar inte in till patientuppgifterna och inga person- eller patientuppgifter överförs till verksamhetsrapporten.
Vad betyder "Innehåll skrivet i zip-fil"?
Filer som skapats i patientdatasystemet Apotti, till exempel brev som ska skickas, exporteras från systemet som zip-filer. När en anställd bokar tid för patienten och skickar ett kallelsebrev om det, syns händelsen då zip-filen skrevs i loggrapporten.
Närmare anvisningar om hur man gör en begäran om utredning finns i Begäran om utredning av behandling av patientuppgifter.
Om du misstänker att dina journalhandlingar har behandlats av en person som inte har någon laglig grund för att behandla uppgifterna, har du rätt att begära en skriftlig utredning av saken.
Du kan begära utredning av behandlingen av patientuppgifter på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Begäran om utredning av behandling av patientuppgifter - Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Begäran om utredning av behandling av patientuppgifter (pdf) - Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till adressen som anges på blanketten.
Observera att:
- Fyll i blanketten noggrant, eftersom behandlingen av ärendet inte kan påbörjas med bristfälliga uppgifter och behandlingen fördröjs.
- Om din begäran om utredning gäller uppgifter som syns i MittKanta eller utlämnande av dina patientuppgifter kan du bifoga bilder eller skärmdumpar på de punkter i MittKanta som du begär ska utredas. MittKanta är patientens personliga vy som vår personal inte har tillgång till.
- Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Begäran om utredning och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
Svaret på begäran om utredning levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om ett annat leveranssätt.
Om du gör en begäran om utredning för en annan person, se anvisningarna för detta i punkten Uträttande av ärenden för en annan person.
Ärenden och uträttande av ärenden för annan person
Uträttande av ärenden för en annan person inom social- och hälsovården grundar sig på vårdnad, rätt till information, fullmakt eller intressebevakning.
Minderåriga patienter använder hälso- och sjukvårdstjänster både ensamma och tillsammans med en vårdnadshavare. Enligt lagen om patientens ställning och rättigheter ska en minderårig patient vårdas i samråd med vårdnadshavaren, om den minderåriga med beaktande av ålder och utveckling inte själv kan fatta beslut om sin vård.
Vid behov kontaktar vårdstället vårdnadshavaren om en minderårig som ensam besöker mottagningen inte själv kan fatta beslut. Vi försöker alltid utreda den minderårigas åsikt om vården, även om hen inte kan fatta beslut om sin vård.
I samband med varje vårdhändelse ska en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedöma den minderårigas beslutsförmåga i den aktuella situationen.
En minderårig kan söka sig exempelvis till preventivrådgivningen där hen kan fatta beslut om sin vård tillsammans med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvård. Om en minderårig själv kan fatta beslut om sin vård, får hen också besluta om uppgifter får lämnas ut till vårdnadshavaren. En minderårig kan komma till jouren berusad eller på grund av allvarliga psykiska symtom och då kan hen i allmänhet inte fatta beslut om sin vård, varvid hälso- och sjukvården måste tillkalla vårdnadshavaren för att delta i beslutsfattandet.
Samarbete med vårdnadshavaren till en minderårig patient
Vårdnadshavaren måste trygga barnets utveckling och välbefinnande vilket även omfattar den vård som barnet behöver. För detta ändamål har vårdnadshavaren också rätt att med vissa begränsningar få tillgång till den minderårigas patientuppgifter.
Om en minderårig är mogen att själv besluta om sin vård, har hen också rätt att besluta om utlämnande av sina sekretessbelagda uppgifter. För att utreda den minderårigas åsikt och beslutsförmåga kan det krävas ett enskilt möte med hen inom hälso- och sjukvården och ombeds vårdnadshavaren vänta i väntrummet.
Vårdnadshavaren har alltid rätt att kontakta hälso- och sjukvården för att ordna vården av en minderårig. Vårdnadshavaren har rätt att berätta om orsakerna till kontakten, till exempel symtom som kommit fram i samtal samt vårdnadshavarens egna observationer om den minderårigas tillstånd. På basis av kontakten kan man i den minderårigas patientuppgifter göra en anteckning om vårdnadshavarens beskrivning och anvisningar från hälso- och sjukvården till exempel om egenvård eller att söka vård.
Vårdnadshavaren ska vid behov följa med den minderåriga till hälso- och sjukvårdens jour eller en icke-brådskande mottagning för att utreda hälsotillståndet och ordna vård. Vårdnadshavaren kan sköta ärenden för en minderårig i normala tidsbokningsärenden, såsom ombokning eller avbokning på grund av förhinder. Om vårdnadshavaren inte har tillräckliga uppgifter för att sköta ärenden för en minderårig kan vi beroende på situationen be om utredning om hur vårdnaden om barnet ordnas eller kontakta patienten själv.
En minderårig kan inte förbjuda kontakt med vårdnadshavare eller de sociala myndigheterna i en allvarlig situation, till exempel om man inom hälso- och sjukvården känner oro för barnets egen eller andras säkerhet. Den minderåriga patienten informeras alltid om kontakten och orsaken till den. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården är också skyldiga att vid behov göra en barnskyddsanmälan för att utreda behovet av socialvårdstjänster.
Som minderårig kan du själv göra följande genom att använda stark autentisering i Suomi.fi-tjänsten eller genom att fylla i en pappersblankett:
En officiell vårdnadshavare kan sköta en minderårig patients ärenden via Suomi.fi-tjänsten. Med beaktande av barnets ålder och utvecklingsnivå rekommenderas att diskutera ärendet med den minderåriga själv och om möjligt beskriva patientens egen uppfattning om begäran. I samband med uppdrag kan patientuppgifter lämnas ut till vårdnadshavaren med vissa begränsningar.
Observera att logguppgifter endast kan lämnas ut om alla tjänstehändelser i sin helhet har markerats för at lämnas ut till vårdnadshavare för den aktuella perioden.
Vid behov kan vi kräva bevis på vårdnad innan vi lämnar ut uppgifter. Till begäran kan bifogas till exempel ett domstolsbeslut om vårdnad av barnet eller ett beslut om brådskande placering som utfärdats av socialmyndigheten i välfärdsområdet.
Observera att vi skickar svaret antingen till beställaren via Suomi.fi-tjänsten eller till en minderårig patient själv till dennes stadigvarande adress, om hen på basis av uppgifter om ålder, utvecklingsnivå och beslutsförmåga åtminstone delvis bedöms kunna utöva sin självbestämmanderätt.
Uträttande av administrativa patientärenden för en minderårig:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat Barnets officiella vårdnadshavare får utföra uppdraget utan fullmakt. En annan laglig företrädare ska bifoga fullmakt som gäller ärendet till blanketten.
- Öppna blanketten: Begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister (för minderårig)
- Öppna blanketten: Logguppgifter som är äldre än två år (för minderårig)
- Öppna blanketten: Begäran om utredning av behandling av patientuppgifter (för minderårig)
- Öppna blanketten: Begäran om rättelse av felaktig uppgift (för minderårig)
- Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten. En fullmakt som gäller ärendet bifogas uppdraget om den som uträttar ärenden för en annan person inte är officiell vårdnadshavare.
- Öppna blanketten: Begäran om logguppgifter från HUS-sammanslutningens patientregister (för minderårig) (pdf)
- Öppna blanketten: Logguppgifter som är äldre än två år (för minderårig) (pdf)
- Öppna blanketten: Begäran om utredning av behandling av patientuppgifter (för minderårig) (pdf)
- Öppna blanketten: Begäran om rättelse av felaktig uppgift (för minderårig) (pdf)
- Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.
Svaret levereras i regel på samma sätt som begäran har kommit till oss, såvida du inte uttrycker önskemål om et annat leveranssätt eller om svaret i stället för till beställaren levereras till patienten själv.
Observera att
- Du fyller i blanketten noggrant, eftersom behandlingen av ärendet inte kan påbörjas med bristfälliga uppgifter och behandlingen fördröjs.
- Uppdrag och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
Om uppdraget gäller uppgifter som syns i MittKanta eller utlämnande av patientuppgifter kan du till uppdraget bifoga bilder eller skärmdumpar av de punkter i MittKanta som du begär ska åtgärdas. MittKanta är patientens personliga vy som vår personal inte har tillgång till.
En myndig patient kan ge en annan person fullmakt att sköta hens ärenden.
Man kan aldrig göra ett livstestamente eller en donationsvilja för en annan person.
Fullmakt att uträtta ärenden för en annan person
Med en fullmakt att uträtta ärenden kan du befullmäktiga en annan myndig person att sköta antingen
- alla ärenden i kontakten med oss, det vill säga bokning av tid, ta emot resultat, begära förnyelse av recept och utföra patientadministrativa uppdrag, eller
- endast ärenden som rör vår fakturering.
Uppgifterna i fullmakten att uträtta ärenden för annan person lagras i HUS-sammanslutningens patientregister.
Du kan ange att fullmakten att uträtta ärenden för annan person antingen gäller tills vidare eller för en viss tid. Du kan när som helst säga upp fullmaktens giltighet. Se punkten Avsluta uträttande av ärenden för annan person.
En fullmakt att uträtta ärenden för annan person kan göras på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat I detta fall måste fullmaktsgivaren, det vill säga du, använda stark autentisering.
Öppna blanketten: Fullmakt att uträtta ärenden för annan person (myndiga kunder) - Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Fullmakt att uträtta ärenden för annan person (myndiga kunder)(pdf) - Genom att ta upp frågan med personalen under ditt besök.
Observera att:
- I uppdrag som görs via Suomi.fi-tjänsten använder den person som uträttar ärenden för en annan person stark autentisering i tjänsten och bifogar fullmakten för att uträtta ärenden till det administrativa uppdraget.
Uppgifterna i fullmakt för ärenden för annan person lagras i HUS-sammanslutningens patientregister.
Om hälsotillståndet för din anhöriga eller för annan närstående person har försämrats så mycket att hen inte längre kan upprätta en fullmakt, kan frågan tas upp vid besöket tillsammans med en yrkesutbildad person som ansvarar för vården. Då kan den yrkesbildade person, HUS kund och kundens företrädare i samråd komma överens om att upprätta en fullmakt.
Behovet att uträtta ärenden för annan person bör beaktas till exempel vid sjukdomar som framskrider eller bestående allvarliga sjukdomar och skador. Det är bra att upprätta en fullmakt för att uträtta ärenden för en annan person eller en fullmakt för intressebevakning när personen i fråga ännu har tillräcklig funktionsförmåga att ge fullmakt.
Även en intressebevakare som har en officiell intressebevakningsfullmakt kan uträtta ärenden för en annan person. Av intressebevakningsfullmakten ska framgå vilka intresseområden som intressebevakningen gäller (till exempel ekonomiska ärenden, frågor om hälsa), giltighetstid samt uppgifter om fullmaktsgivaren, och den befullmäktigade.
Fullmakten ska vara undertecknad av fullmaktsgivaren. Vid besök hos oss på plats ska intressebevakaren styrka sin identitet samt visa upp fullmakten. Uppgifterna i intressebevakningsfullmakten förs i enlighet med uppdraget antingen in i HUS-sammanslutningens patientregister och/eller i registeret för förvaltningsärenden.
Behovet av intressebevakning bör beaktas till exempel vid sjukdomar som framskrider eller bestående allvarliga sjukdomar och skador. Det är bra att upprätta en fullmakt för att uträtta ärenden för en annan person eller en intressebevakningsfullmakt medan fullmaktsgivaren ännu har förmåga att ge fullmakt åt en annan person.
Du har rätt att återkalla en fullmakt för att uträtta ärenden för dig om du så önskar eller om situationen förändras.
Du kan återkalla en fullmakt för uträtta ärenden på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Öppna blanketten: Avsluta fullmakt att uträtta ärenden för en annan person (myndiga kunder) - Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
Öppna blanketten: Avsluta fullmakt att uträtta ärenden för en annan person (myndiga kunder) - Muntligt i samband med besöket, varvid återkallandet av fullmakt registreras i HUS-sammanslutningens patientregister.
Patientdatasystemet Apotti som HUS använder omfattar klientportalen Maisa där du bland annat kan kontrollera dina patientuppgifter. Läs mer om portalen Maisa på Apottis webbplats.
När du har registrerat dig som användare i Maisa kan du också ge fullmakt till någon annan att använda ditt Maisakonto. Läs mer här Maisa – Vanliga frågor.
I samband med vård kan du också ge någon fullmakt att uträtta ärenden för dig i Maisa genom fullmakten: Fullmakt för ärendehantering för en annan person i Maisa (pdf) Skriv ut blanketten och ta med den till mottagningen.
MittKanta
Här finns svar på vanliga frågor om MittKanta.
MittKanta är en del av de nationella Kanta-tjänsterna och för att kunna använda tjänsten krävs en finländsk personbeteckning och identifieringsverktyg, till exempel nätbankskoder.
MittKanta är en personlig vy som yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården inte kan se.
i MittKanta kan du bland annat
- läsa anteckningar som rör vården
- kontrollera resultat från laboratorie- och röntgenundersökningar
- ge tillstånd eller förbjuda att egna uppgifter lämnas ut
- spara ditt livstestamente och din donationsvilja
Om du upptäcker fel eller brister i anteckningarna i MittKanta, finns mer information i punkten Begäran om rättelse av fel.
Om du behöver hjälp med att använda MittKanta kan du kontakta kundtjänsten i Kanta.
Här hittar du mer information om MittKanta och hur du använder den.
I journalhandlingar som skickas till Kanta kan det ibland finnas rent tekniska brister. Det kan till exempel bero på att en kod på organisationsnivå från HUS saknas i handlingen som skickas till Kanta. Därför har man utvecklat ett reparationsprogram som går igenom de meddelanden som har skickats till Kanta. Reparationsprogrammet hanterar inte innehållet i journalhandlingarna, men om programmet upptäcker några tekniska brister korrigeras dessa automatiskt. Efter en teknisk korrigering skickas en ny version av journalen till Kanta. Därför kan det i MittKanta finnas en röd text som visar den senaste uppdateringen.
I patientdatasystemet Apotti används en förhandssökning i Kanta enligt bestämmelser från Institutet för hälsa och välfärd. Det betyder att när man till exempel registrerar en remiss som mottagen, så kontrollerar Apottisystemet automatiskt och visar den yrkesbildade personens uppgifter från andra vårdenheter, om patienten har gett sitt tillstånd för utlämnande i Kanta-tjänsten.
En förhandssökning görs också när man efter en vårdhändelse till exempel skannar och för in uppgifter som har skrivits på en pappersblankett eller uppgifter om vård som kommit från en annan verksamhetsenhet. Apotti skapar en servicehändelse av den här arkiveringen och gör en förhandssökning i Kanta, även om ingen i HUS personal just då behandlar patientens uppgifter i Apottisystemet.