Jo 70 prosenttia HUSin asiakkaista käyttää Maisaa
Apotti-järjestelmän asiakasportaali Maisa yhdistää sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin yhteen kanavaan. HUSin alueella tyytyväisiä Maisa-käyttäjiä on jo yli 70 prosenttia.
Maisa on potilastietojärjestelmä Apotin digitaalinen asiointikanava, jossa voi hoitaa sekä omia sosiaali- että terveydenhuollon asioita oman ammattilaisen tai hoitotiimin kanssa ja tarvittaessa asioida valtuutuksella oman läheisen puolesta, myös mobiilisti. HUSissa on tavoitettu käyttötavoite eli jo 70 prosenttia asiakkaista käyttää nyt asiakasportaali Maisaa. Maisa takaa potilaille saumattomat hoitopolut erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä ja helpottaa yhteydenpitoa. Sen taustalla oleva Apotti-järjestelmä helpottaa myös yhteydenpitoa ammattilaisten kesken.
"Maisa on helppo tapa pitää yhteyttä hoitavaan yksikköön ja nähdä kootusti hoitoon liittyviä asioita. Esimerkiksi rokotustiedot näkyvät Maisasta vaivatta", kuvailee Tukielin- ja plastiikkakirurgian digikehittämistehtävissä toimiva sairaanhoitaja ja Apotti AA Jaana Paavola Peijaksen sairaalan kirurgian poliklinikalta.
Maisan suosio piilee ennen kaikkea sen helppokäyttöisyydessä ja vaivattomuudessa, ikäluokista riippumatta. Maisan avulla voi hoitaa varauksiaan, tarkastaa tietojaan ja tutkimustuloksiaan tai tehdä hakemuksia sekä seurata omaa terveyttään.
"Moni on maininnut, että Maisa on todella selkeä ja visuaalisesti helppo ymmärtää. Jos potilaalla on hoitosuhde johonkin yksikköön, voi vaivattomasti ottaa yhteyttä Maisassa, ja nähdä myös omat terveystietonsa. Maisa on todella pidetty kaikkialla, mutta erityisesti varttuneemmat ja lapsiperheelliset ovat pitäneet Maisasta", Paavola kertoo.
Maisa säästää myös terveydenhuollon ammattilaisten aikaa
Maisan kautta tapahtuva ajanvaraus, etävastaanotot ja kaksisuuntaiset viestintämahdollisuudet ovat tarpeellisia peruspalveluita. Sekä sote-alan ammattilaiset että käyttäjät ovat pitäneet Maisan mahdollistamasta matalan kynnyksen yhteydenpidosta. Digitalisaatio vähentää turhia käyntejä ja nopeuttaa terveydenhuollon ammattilaisen työtä, perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon.
Esimerkiksi Maisasta löytyvät leikkauksiin tulevien esitietolomakkeet ovat nopeuttaneet valtavasti hoitohenkilökunnan työtä. Synnytyssairaaloiden puolella sikiöseulontojen ajanvaraukset hoituvat Maisassa.
"Digitaalisuus on vähentänyt myös paperisotaa, sillä Maisassa pystyy lähettämään tarvittavat dokumentit tai todistukset suoraan järjestelmään, ellei potilas erikseen halua dokumentteja postitse."
Potilaan hoito on nopeutunut Maisan viestiominaisuuden ansiosta. Sen kautta potilas voi lähettää esimerkiksi valokuvia, joita hoitava terveydenhuollon ammattilainen voi tarkastella etänä yhdessä potilaan kanssa ja antaa hoito-ohjeet samalla. Viestiominaisuus on myös parantanut asiakaspalvelua ja kommunikaatiota eri kielillä.
"Kun kysymys tulee viestillä, pystyy selvittää vastausta paljon perusteellisemmin. Tämä säästää aikaa ja myös turhia puhelinsoittoja. Moni esihenkilö myös kokee, että Maisan myötä uusien työntekijöiden perehdyttäminen on helpompaa. Puheluihin on vaikea perehdyttää, mutta Maisa-viesteissä käydään pitkälti samat asiat läpi mitä puhelimitse käytäisiin."