Opetuksen tiekartta ohjaa yhteistyöhön
Asiasanat:Kehittämispäällikkö Anna Levy on perehtynyt HUSin opetuksen nykytilaan. On tärkeä huolehtia siitä, että nuorten lääkäreiden kehittymistä osataan tukea oikealla tavalla. Opetuksen tiekartta viitoittaa reittiä eteenpäin.
Opetuksen kehittämisessä on tärkeää edistää aitoja kohtaamisia. Strategiset suuntaviivat ovat pohja, jonka päälle hyvä opetus rakentuu. Anna Levyn mielestä on äärimmäisen tärkeää mennä lähelle erikoistuvien lääkärien ja opiskelijoiden arkea sekä pyrkiä kasvokkaiseen kohtaamiseen ja viestintään. Kaikkea ei voi selvittää somella tai muilla digiratkaisuilla.
Opetuksen tiekarttaa varten Levy keräsi valtavan aineiston. Hän kiersi kollegojensa kanssa läpi kaikki HUSin toimialat ja kuuli lisäksi kaikkia Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkinto-ohjelmia. Taustalla on Nuorten lääkärien yhdistyksen kysely, jossa HUS sai muutama vuosi sitten murskatulokset. Nyt tilanne halutaan korjata.
”Kerätty aineisto auttoi selvittämään, mikä meillä onnistuu, ja mitä voisimme HUSissa kehittää” Levy sanoo.
Opetuksen tiekartan pohjamateriaalina ovat toimineet myös sosiaali- ja terveysministeriön selvitys lääkäripulasta ja Lääkäriliiton kannanotot samasta aiheesta. Selvitys tuotti paljon tietoa, joka oli muokattavissa strategisiksi tavoitteiksi.
”Käsittelin tiekartan pohjana olleen aineiston tuloksia tutkimuksellisesta näkökulmasta ja suunnittelin tiekartalle rakenteen. On iso huoli, riittävätkö meillä tulevaisuudessa erikoistuvat lääkärit ja olemmeko pito- ja vetovoimainen organisaatio”, Levy sanoo.
Kaiken kootun materiaalin pohjalta HUS ja Helsingin yliopisto miettivät yhdessä ratkaisuja. Mitä tilanteen muuttamiseksi voidaan tehdä?
Tulevaisuuden ennakointi tärkeää koulutuksen suunnittelussa
Opetuksen verkoston luomista Anna Levy pitää valtavan tärkeänä. Sisäisen ja toimivan verkoston olemassaolo on edellytys sille, että tiekarttaa pystytään hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla. Koulutus- ja opetusmyönteisyyden ylläpito on avainasemassa.
Vielä tarvitaan laajempaa tutkimusta opiskelijoiden käyttäytymisen muutoksesta, soten ennakointitutkimusta ja avarakatseista ajattelua siitä, millainen koko palvelujärjestelmä on tulevaisuudessa.
”Olemme urautuneet siihen, että tämä toimii näin. Mutta onko meillä siihen kauan varaa? Siksi ennakointi on tärkeää. Miten koulutuksen tulisi reagoida ja luoda osaltaan ratkaisuja”, Levy pohtii.
Esimerkkejä opetuksen tiekartan toimenpiteistä:
1. Yhden luukun periaate opiskelijoille
2. Järjestelmä reaaliaikaisesta opiskelijapaikkatilanteesta
3. Tasa-arvoinen opiskelijoiden kohtelu tulosalueilla
4. Varhaisen puuttumisen malli
5. Kouluttajien määrän ja pedagogisen osaamisen lisääminen
6. Opetuksen urapolun vahvistaminen
7. Vakanssien joustava ja tehokas käyttö
Teksti: Hanna Raijas-Turva
Kuva: Pietari Hatanpää
Husari 4/2023