Voit jättää järjestelmäämme takaisinsoittopyynnön ma–pe klo 9–11, p. 019 4587 2640. Muina aikoina puhelinpalvelumme on suljettu.
Apuvälinelainaamoiden aukioloajat:
Hyvinkää: ma 9–11, ti 13–15 ja pe 9–11
Järvenpää: ma 13–15, ke 9–11 ja to 13–15
Mäntsälä: ma 13–15, ti 9–11 ja ke 13–15
Nurmijärvi: ti 9–11, ke 9–11 ja to 13–15
Pornainen: ke 13–15
Tuusula: ma 9–11, ti 13–15 ja pe 9–11
Hyvinkään sairaalan Apuvälineyksikkö on erikoissairaanhoidon yksikkö, jossa tuotamme vaativia apuvälinepalveluja keskitetysti Hyvinkään sairaalan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tarpeisiin.
Yhteydenotot
Apuvälineiden huoltotarpeet ilmoitetaan puhelimitse
Puhelin, Apuvälineiden huoltotarpeet ilmoitetaan puhelimitse: 019 4587 2640Apuvälinepalvelujen sähköpostiosoite
Email, Apuvälinepalvelujen sähköpostiosoite: @emailHuoltoihin liittyvissä asioissa yhteydenotot
Email, Huoltoihin liittyvissä asioissa yhteydenotot: @emailUsein kysyttyjä kysymyksiä
Keusoten apuvälinelainaamoista voit lainata liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineitä kuten
- kyynärsauvat
- rollaattorin
- pyörätuolin
- suihkutuolin
- wc-korottajan
Apuvälineitä luovutetaan valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti. Lue lisää tästä linkistä: Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet 2023
Apuvälinepalvelut (apuvälinelainaamot) ovat avoinna seuraavasti:
- Hyvinkää: ma 9–11, ti 13–15 ja pe 9–11
- Järvenpää: ma 13–15, ke 9–11 ja to 13–15
- Mäntsälä: ma 13–15, ti 9–11 ja ke 13–15
- Nurmijärvi: ti 9–11, ke 9–11 ja to 13–15
- Pornainen: ke 13–15
- Tuusula: ma 9–11, ti 13–15 ja pe 9–11
Et tarvitse käynnille ajanvarausta eikä apuvälineitä tarvitse varata etukäteen.
Keusoten apuvälinelainaamot
- Voit vaihtaa rikkoutuneen apuvälineen (esimerkiksi rollaattorin, peruspyörätuolin, kyynärsauvat, wc-korokkeen tai suihkutuolin) tilalle toisen apuvälineen lainaamon varastovalikoimasta asioimalla apuvälinelainaamoissa aukioloaikoina. Löydät Keusoten apuvälinelainaamojen yhteystiedot ja aukioloajat avaamalla tämän linkin.
HUSin Hyvinkään Alueellinen apuvälineyksikkö (Hyvinkään sairaalassa)
- Mikäli tarvitset muuta huoltoa tai korjausta apuvälineelle, sähkösängylle tai painepatjalle, ota yhteyttä HUS Hyvinkään Alueelliseen apuvälineyksikköön, p. 019 4587 2640. Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä ja takaisinsoittopyynnön voi jättää arkisin ma – pe klo 9–11. Muina aikoina puhelinpalvelu on suljettu.
- Avaa Hyvinkään alueelliseen apuvälineyksikön verkkosivut tästä linkistä.
HUSin Apuvälinekeskus (Helsingissä)
- Maksusitoumuksella saadun henkilökohtaisen yksilöllisen apuvälineen korjaus, ota yhteyttä HUS Apuvälinekeskukseen, p. 019 4587 2300, soittoaika ma-pe 12.00–14.00.
- Jos huolto- tai korjauspyyntö koskee aikuisten sähköisen liikkumisen apuvälineitä, lasten pitkäaikaislainattuja apuvälineitä, ympäristönhallintalaitteita ja vaativia kommunikoinnin apuvälineitä, ota yhteyttä HUSin Apuvälinekeskukseen numeroon 09 471 75499. Soittoaika ma-pe 9.00–11.00 sekä 12.00–14.00.
- Avaa HUSin Apuvälinekeskuksen verkkosivut tästä linkistä.
Laitteen luovuttanut yksikkö vastaa huollosta ja korjauksesta. Ota yhteyttä CPAP-laitteen myöntäneeseen yksikköön.
Hyvinkään sairaalan Keuhkosairauksien poliklinikan yhteystiedot löydät avaamalla tämän linkin.
Saat tilattua hoitotarvikkeita Keusoten hoitotarvikejakelusta. Keusoten hoitotarvikejakelun yhteystiedot ja tilausohjeet löydät avaamalla tämän linkin.
Maksusitoumuksella hankittavia henkilökohtaisia apuvälineitä ovat mm. hoitosukat ja -hihat, rintaproteesit, peruukit, tukipohjalliset, yksilölliset jalkineet, proteesit ja silmälasit.
Saat lisätietoa HUSin Apuvälinekeskuksen verkkosivuilta avaamalla tämän linkin.
Saat tilattua hoitotarvikkeita Keusoten hoitotarvikejakelusta. Keusoten hoitotarvikejakelun yhteystiedot ja tilausohjeet löydät avaamalla tämän linkin.
Muuttoon liittyvä lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen kuljettaminen ja siihen liittyvät kustannukset kuuluvat apuvälineen käyttäjän vastuulle. Lue lisää Terveyskylän verkkosivuilta tästä linkistä.
Apuvälineyksikkö ei siten vastaa muuttoon liittyvistä tehtävistä. Apuvälineiden mukana on aina toimitettu käyttöohje, jossa on esimerkiksi apuvälineen purku-/kasausohjeet. Tarvittaessa asiakas voi kontaktoida apuvälineen maahantuojaa. Tästä mahdollisesti aiheutuvat kulut jäävät asiakkaan itsensä maksettaviksi.
Potilaspalvelu Maisa (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Meillä voit asioida sähköisesti kirjautumalla Maisa-potilaspalveluun. Kun hoitosuhteesi alkaa, saat tarkemmat tiedot siitä, mitkä Maisan palvelut ovat käytössäsi. Näitä ovat muun muassa ajanvaraukset ja ennakkokyselyt.
Opas potilaalle
Opas potilaalle -sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin ennen hoitoa, hoidossa ollessasi ja hoidon jälkeisenä aikana.
Apuvälineet (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Apuvälineet -sivuille on koottu apuvälinepalveluihin ja apuvälineisiin liittyvää tietoa tukemaan apuvälinealan ammattilaisten työtä.
Apuvälinehaku (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Tältä sivulta löydät Kuntoutumistalon ohjeet apuvälineiden käytön tueksi.