Keuhkosairauksien ja allergologian poliklinikallamme Peijaksen sairaalassa tutkimme ja hoidamme monipuolisesti erilaisia keuhkosairauksia sairastavia potilaita.
Yhteydenotot
Toimintamme perustuu yhteistyöhön oman alueen terveyskeskusten ja muiden av-hoitoyksiköiden kanssa. Meillä polikliinisissä tutkimuksissa käyvät mm. astmaa ja keuhkoahtaumatautia, sarkoidoosia, keuhkotuberkuloosia ja muita keuhkoinfektioita sekä keuhkofibroosia sairastavat potilaat.
Poliklinikallamme tehdään myös keuhkosyöpäselvittelyjä ja seurataan sytostaattihoidoissa käyviä keuhkosyöpäpotilaita. Uniapnean diagnostiset tutkimukset ja hoito nenä-CPAP-laitteilla muodostavat suuren osan potilasmäärästämme. Poliklinikaltamme käsin hoidamme myös eri syistä johtuvaa pitkäaikaista hengitysvajausta erilaisin hengitys-tukihoidoin ja poliklinikkamme antaa konsultaatiotukea mm. Hengityshalvauspotilaiden ryhmäkodille ja muille yksiköille pitkäaikaisten hengityslaitehoitojen osalta.
Tietoa uniapneapotilaiden unipoliklinikasta
Peijaksen sairaalan unipoliklinikalla hoidamme uniapneapotilaita, jotka ovat Keuhkosairauksien poliklinikan seurannassa ja jotka eivät toimi riskiammateissa, kuten esimerkiksi ammattiautoilijat. Puhelinajalla voimme ohjeistaa sinua laitehoidon ongelmatilanteissa. Jos laitteeseesi tulee vika, sovimme yhteydenoton perusteella laitteen vaihdosta tai uuden maskin saamisesta noin viikon sisällä. Maskiongelmissa voimme sopia uuden sovitusajan ilman erillistä lähetettä. Jos muutat toiselle paikkakunnalle ja tarvitset siirtolähetteen, voit ilmoittaa asiasta myös oirepoliklinikan numeroon.
Sinun tulee ensin käydä uniapneatutkimuksessa uniapnean todentamista varten. Lähetteen tutkimukseen saat terveyskeskuksesta, työterveyshuollosta tai yksityissektorilta. Tuloksen käy kanssasi läpi lähetteen tehnyt taho ja sieltä saat uniapneadiagnoosin varmentumisen jälkeen lähetteen meille hoidon aloitusta varten.
Jos olet aiemmin ollut hoidossa uniapneapoliklinikalla ja uniapneahoitosi on päättynyt, niin pääset hoitoon uudelleen ainoastaan uudella lähetteellä.
Lähetteet käsitellään saapumisjärjestyksessä. Lähetteen hyväksymisen yhteydessä sinut liitetään tiettyjen kriteereiden perusteella Terveyskylän uniapnean digihoitopolulle tai sinulle tehdään ajanvaraus hoitoa varten.
Tämän jälkeen sinut asetetaan hoitojonoon odottamaan laitealoitusaikaa hoitajan vastaanotolle tai laitenoutoaikaa (digihoitopolun valinneet). Kaikista ajanvarauksista saat tiedon kirjeitse/Maisan kautta.
Ota yhteyttä ajanvaraukseen, mikäli lähetteeseen tai ohjeisiin liittyen ilmenee kysyttävää.
Terveyskylän uniapnean digihoitopolku on tietoturvallinen verkkopalvelu, joka tarjoaa luotettavaa tietoa uniapneasta ja sen hoidosta. Laitehoito aloitetaan itsenäisesti ilman hoitajan vastaanottoa. Digihoitopolun suorittaminen: Olet saanut kirjautumisohjeet tekstiviestillä, kun sinut on liitetty polulle. Digihoitopolku on käytettävissäsi vuoden ajan avaamisesta ja voit kirjautua polulle tarvittaessa kerrataksesi asioita.
Sinulla on kolme kuukautta aikaa suorittaa digihoitopolkusi, muuten katsomme hoidon päättyneeksi. Sinun tulee käydä digihoitopolun kaikki eri osiot huolellisesti läpi ja vastata polulla oleviin kyselyihin (ajokorttikysely ja halukkuutesi CPAP-hoitoon). Kun olet suorittanut digihoitopolun loppuun, saamme tästä automaattisesti tiedon ja voimme aloittaa hoitosi yksikössämme. Kutsu CPAP-laitteen noutoon tulee myöhemmin kirjeitse. Haethan laitteen kirjeessä mainittuna päivänä. Mikäli et pääse hakemaan laitetta ko.päivänä, ilmoitathan siitä Maisa-viestillä tai soittamalla ajanvarausnumeroon.
CPAP-laite puhaltaa maskin kautta paineistettua ilmaa ylempiin hengitysteihin pitäen hengitystiet avoimina. Hoito parantaa unenlaatua sekä vähentää päiväväsymystä ja muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.
Laitteen hoitopaine voi vaihdella esimerkiksi asennon tai unen vaiheen vuoksi. Paineen vaihtelu on laitteen normaalia toimintaa.
Olet herännyt kesken hengityskatkon hoidon, mikäli heräät yöllä laitteen kovaan puhallukseen. Mikäli näin käy, sammuta laite ja käynnistä uudelleen.
Laitteeseesi on asetettu yksilöllinen hoitopaine, eikä sitä saa itse säätää. Uniapneapoliklinikka ei ota hoitovastuuta, mikäli olet itse säätänyt laitetta.
Keuhkolääkäri voi määrätä sinulle happisaturaatiota mittaavan oksimetriseurannan, jos uniapnearekisteröinnissä happisaturaatioarvosi on ollut alle tavoitteen. Seurannan tarkoituksena on tarkastaa onko happisaturaatioarvosi parantunut laitehoidolla.
Uniapneapoliklinikan hoitaja tarkastaa etäyhteyden kautta laitehoidon toteutumista ja on seurannan aikataulusta sinuun yhteydessä ensisijaisesti Maisa-viestillä.
Seurantaa varten sinulle lainataan laitteeseen liitettävä oksimetri, joka toimitetaan erikseen sovitusti noudettavaksi Peijaksen sairaalan neuvontaan. Ohjeet käytöstä saat oksimetrin mukana ja lisäksi löydät ohjeet uniapnean digihoitopolulta. Seurantaa tehdään yksi yö ja oksimetri palautetaan neuvontaan seuraavan päivän aikana.
Seurannan tulos tallentuu pilvipalveluun, josta hoitaja tarkastaa sen etäyhteyden kautta. Tulos/mahdollinen jatkosuunnitelma on luettavissa Maisasta.
Kaikki CPAP-laitteet ovat etäluettavia. Tämä tarkoittaa sitä, että laitteessa on sisäänrakennettuna SIM-kortti, joka lähettää laitteen käyttötiedot pilvipalveluun.
Etähallinta toimii globaalisti matkapuhelinverkon käyttöalueilla. Laite ei tallenna muita tietoja eikä sitä voi paikantaa.
myAir on laitevalmistaja Resmedin ilmainen uniapnean seurantaohjelma. Ohjelma kertoo CPAP-hoidon keston, hengityskatkojen (AHI) ja maskivuodon määrän sekä montako kertaa olet riisunut maskin. Ohjelman avulla voit seurata hoidon edistymistä ja opetella käyttämään maskia ja laitetta oikein. myAir-ohjelmaa voit käyttää sovelluksena älylaitteella tai tietokoneella.
Ohjelman käyttöohjeet löytyvät laitteesi mukana toimitetuista oppaista sekä laitevalmistajan verkkosivuilta myAir.
Uniapneapoliklinikka ei anna ohjeita palvelun käyttöön eikä ohjelman käytössä esiintyviin ongelmatilanteisiin.
CPAP-laitehoito ja maskin käyttö vaatii totuttelua, harjoittele laitteen ja maskin käyttöä ainakin kuukausi, jotta totut molempiin. Käytä laitetta aina nukkuessasi.
Aseta maski keskelle kasvoja siten, että remmin paksuin kohta on varmasti niskassa keskellä ja maskin hihnat on säädetty tasaisesti ylhäältä ja alhaalta. Laita laite päälle ja ilmaa (=tiivistä) maski vetämällä maskia jonkin verran tasaisesti irti kasvoilta ja aseta maski takaisin kasvoille. Muista tehdä maskiin viimeiset säädöt makuuasennossa sängyssä laitteen ollessa päällä. Mikäli käytät iltaisin kasvovoidetta niin laita maski vasta, kun voide on imeytynyt. Lue huolellisesti maskin käyttöohjeet.
Digihoitopolulla ja laitevalmistajan verkkosivuilla on videomateriaalia laitteen käyttöönotosta ja maskin päälle pukemisesta.
Hoito voi kuivattaa nenän limakalvoja. Hoida nenää kostuttavilla suihkeilla laitehoidon luovutuksen yhteydessä saamasi nenänhoito-ohjeen mukaisesti. Laitehoidon alkaessa emme rutiinisti luovuta kostutinta. Mikäli säännöllisestä päivittäisestä nenänhoidosta ei ole riittävää apua kuukauden kuluessa, voit olla yhteydessä uniapneapoliklinikalle laitteeseen liitettävän kostuttimen saamiseksi. Kostutin voi lievittää näitä oireita, mutta ei poista säännöllistä nenänhoitotarvetta. Ohje löytyy myös digihoitopolulta.
Huolehdi maskin ja muiden hoitotarvikkeiden säännöllisestä puhdistamisesta laitteen mukana saamiesi ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät myös digihoitopolulta.
Kiinnitä huomiota erityisesti maskin puhdistamiseen. Mikäli maskin silikoniosaa ei pestä päivittäin, se voi vaikuttaa maskin tiiviyteen ja lisäksi likainen maski voi aiheuttaa iho-oireita. Maskin pesemiseen käytetään käsisaippuaa, ei tiskiainetta. Maski on suunniteltu kestämään normaalissa päivittäisessä käytössä vähintään vuoden, kun sen huollosta on huolehdittu asianmukaisesti.
Muista lisäksi vaihtaa laitteen suodatin ohjeiden mukaisesti, koska likainen suodatin voi vaikuttaa laitteen antaman paineen voimakkuuteen.
Maskimallin vaihtoa varten on sovitut kriteerit, joiden perusteella varataan aika unihoitajalle toisen maskimallin sovitukseen:
- Käytössä nenämaski ja hengität suun kautta
- Sinulla on viikset tai parta, jonka vuoksi maskimallia ei saa riittävän tiiviiksi
- Maski on selvästi väärän kokoinen
Ota yhteyttä uniapneapoliklinikalle ensisijaisesti Maisa-viestillä.
Maskia ei vaihdeta:
- Jos maskivuoto on sallituissa rajoissa
- Jos haluaa vain kokeilla uutta mallia
- Laite ei ole ollut säännöllisessä käytössä tai laitetta on vain lyhyesti kokeiltu
- Maski on väärin puettu/säädetty/maski painaa
Kertaa maskin käyttöohje.
Huom! Silikonittoman erikoismaskin saa vain, mikäli silikoniallergia on todettu ihotautilääkärin tutkimuksilla.
Unihoitaja tarkastaa hoitovasteen etäyhteyden kautta noin vuoden kuluttua hoidon aloituksesta, ja tästä saat palautteen kirjeitse sekä Maisaan. Muuta rutiiniseurantaa ei uniapnean hoidossa tarvita.
Palautekirjeen mukana saat toimintaohjeen uusien tarvikkeiden tilauskäytännöstä.
Hoitotarvikkeet (maski, letkut, suodattimet ja kostutin) uusitaan noin vuoden välein.
Ensimmäisen hoitovuoden jälkeen Vantaan- ja Keravan hyvinvointialueen (Vakehyva) hoitotarvikejakelu vastaa tarvikkeiden toimittamisesta. Mikäli hoidon aloituksesta on alle vuosi, ota yhteyttä uniapneapoliklinikalle.
Yhteystiedot:
Vakehyvan hoitotarvikejakelu
Maisan sähköinen asiointi
09 419 11210, ma-pe klo 10–12
Ota yhteyttä uniapneapoliklinikalle, jos asut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ulkopuolella, mutta olet valinnut hoitopaikaksesi Peijaksen uniapneapoliklinikan.
Noudata CPAP-laitteen käyttöohjeita ja pidä hyvää huolta laitteesta sekä hoitotarvikkeista.
Tarkista ensimmäisenä virtalähde. Palaako muuntajassa vihreä valo ja onko se varmasti pistorasiassa kiinni. Varmista myös, että virtajohdot ovat hyvin kiinni. Kokeile laitteen toimivuutta toisessa pistorasiassa.
Jos laite ei puhalla ilmaa, tarkasta letku ja vaihda tarvittaessa suodatin.
Jos laite pitää outoa ääntä, sammuta laite ja kokeile käynnistää laite uudelleen. Jos vika jatkuu, niin ole yhteydessä unipoliklinikalle ensisijaisesti Maisa-viestillä. Sinua pyydetään tarvittaessa tulemaan paikana päälle laitteen kanssa, jotta laitteen vika saadaan selville.
Jos et saa liitettyä maskia letkuun, tarkasta ettei vanhan maskin liitososa ei ole jäänyt letkuun. Uniapnealaitteen letku on standardi eli sopii kaikkiin maskeihin.
Uniapnealaite ei ole elämää ylläpitävä laite eikä sen rikkoutuminen ole päivystysasia. Laitteenvaihtoaika on protokollan mukaisesti viikko. Toimiva CPAP-laite vaihdetaan sitten, kun sen näyttöön tulee teksti ”moottoritunnit täynnä”. Ole tällöin yhteydessä ensisijaisesti Maisa-viestillä uniapneapoliklinikalle laitevaihdosta sopimista varten.
Hoidon lopetuksesta tulee olla yhteydessä uniapneapoliklinikalle.
HUS omistaa käytössäsi olevan CPAP-laitteen ja hoidon päätyttyä laite tulee palauttaa.
Ajokorttitodistus / Kelan kuntoutus -> Uniapneapoliklinikan kautta ei ole mahdollista saada ajokorttitodistusta. Tässä asiassa sinun tulee kääntyä terveyskeskuksen, yksityisen tai työterveyshuollon puoleen.
Todistus erityisuimakorttia varten vantaalaisille potilaille -> Erillistä todistusta ei tarvita. Riittää, että pystyt lippua ostaessasi näyttämään potilaskertomuksestasi uniapneadiagnoosin. Tulosta teksti OmaKannasta tai Maisasta. Voit näyttää tekstin myös sovelluksesta.
CPAP-laite kuljetetaan aina käsimatkatavarana lentokoneeseen. Tullitodistus löytyy laitesalkustasi. Todistuksella osoitetaan laitteen olevan lääkinnällinen laite, mutta sen tulee mahtua sallittuun käsimatkatavaramäärään. Tarkasta toimintaohjeet tarvittaessa lentoyhtiöstä.
CPAP-laitetta voi käyttää ilman verkkovirtaa akun ja laitekohtaisten kaapeleiden avulla. Akku ja kaapelit tulee itse hankkia. Lisätietoa saa laitevalmistajan verkkosivuilta Konvertterit ja virtalähteet.
Matkalaite on potilaan itse hankittava. Uniapneapoliklinikka ei vastaa matkalaitteeseen liittyvistä asioista.
Muuttaessasi Vantaan tai Keravan sisällä, asiasta ei tarvitse ilmoittaa. Mikäli asuinkuntasi muuttuu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ulkopuolelle, ole yhteydessä uniapneapoliklinikkaan ensisijaisesti Maisa-viestillä. Teemme sinulle lähetteen hoidon siirtoa varten uuteen asuinkuntaasi. Muuttaessasi saat jatkaa hoitoa uniapneapoliklinikalta luovutetulla CPAP-laitteella, laitetta ei tarvitse palauttaa.
Pärjäät sähkökatkokset ilman laitetta. Mikäli sähkökatko tulee nukkuessasi, hengitys onnistuu maskin turvaventtiilin kautta, vaikka et heräisi.
Laitehoitoon sopeutuminen vie aikaa ja se vaatii sekä sitoutumista että laitteen säännöllistä käyttöä. Jos laitehoidon aloituksessa on hankaluuksia tai sinulla on kysyttävää, lue ensin laitteen mukana saamasi ohjeet ja hyödynnä digihoitopolun materiaalia (jos digihoitopolku käytössäsi).
llman ajanvarausta saapuvia potilaita emme voi ottaa vastaan, eikä paikan päällä tehdä ajanvarauksia. Annathan meille työrauhan palvella ajanvarauksella saapuneet potilaat etkä saavu paikalle ilman etukäteen tehtyä varausta.
Yhteystiedot:
Maisan sähköinen asiointi
(Viesteihin vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa)
Ajanvaraus 09 471 67506 ma-to 8–8.30, 10–12 ja pe 8–10
Uniapneapoliklinikka 09 471 67991 ma-pe klo 9–10
Käytäthän vain yhtä yhteydenottotapaa ja odotathan rauhassa vastausta.
Potilaspalvelu Maisa (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Meillä voit asioida sähköisesti kirjautumalla Maisa-potilaspalveluun. Kun hoitosuhteesi alkaa, saat tarkemmat tiedot siitä, mitkä Maisan palvelut ovat käytössäsi. Näitä ovat muun muassa ajanvaraukset ja ennakkokyselyt.
Opas potilaalle
Opas potilaalle -sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin ennen hoitoa, hoidossa ollessasi ja hoidon jälkeisenä aikana.