Gå till huvudinnehåll

Pressmeddelande Publicerad 13.12.2022 11.10

90 procent av elsparkcyklisternas ansiktsfrakturer skedde under alkoholpåverkan

Nyckelord:

Nästan 90 procent av de ansiktsfrakturer som orsakades av elsparkcykelolyckor skedde under alkoholpåverkan. Jämfört med cykelskador ökar körning med elsparkcykel i synnerhet risken för skallfrakturer.

Mies sähköpotkulautailemassa

Vid Tölö olycksfallsstation gjordes mellan januari 2019 och oktober 2020 en ansiktstraumatologisk undersökning där man jämförde faktorer i anslutning till olycksfall bland elsparkcyklister och cyklister som ådragit sig en ansiktsfraktur. Sammanlagt 169 patienter deltog i undersökningen, varav 124 hade en ansiktsfraktur relaterad till cykling och 45 en fraktur relaterad till körning med elsparkcykel. 

Att köra alkoholpåverkad var klart vanligare bland elsparkcyklister än bland cyklister. Av de elsparkcyklister som fått en ansiktsfraktur var 88,9 procent alkoholpåverkade. Det var 18 gånger mer sannolikt att en elsparkcyklist körde berusad än en cyklist. 

"Andelen alkoholpåverkade elsparkcyklister var anmärkningsvärt hög i vårt material jämfört med andra internationella undersökningar som behandlar elsparkcykelskador. Utgående från våra resultat verkar det som om alkoholpåverkad körning med elsparkcykel ökar risken för allvarliga skador i ansiktet", berättar doktorand Olli-Jussi Murros

Klart fler skallfrakturer hos elsparkcyklister 

Utöver alkoholkonsumtion kännetecknas elsparkscykelolyckor av ung ålder och körning utan hjälm. Vid tidpunkten för olyckan hade endast en elsparkcyklist i undersökningsmaterialet hjälm på huvudet, medan cirka en tredjedel av cyklisterna använde hjälm. 

"Särskilt skallfrakturer har ett tydligt samband med elsparkcykelskador när man beaktar andra omständigheter vid olyckan. Elsparkcyklister som kör berusade skadas vanligtvis vid en kollision med ett stillastående objekt. Vid olyckstillfället krockar man mot gatstensbeläggningen och faller med ansiktet mot marken. Alkohol som försämrar reaktionsförmågan och körning utan hjälm orsakar under dessa förhållanden en farlig kombination som kan leda till skador mot huvudet", konstaterar Murros. 

Trafiksäkerheten bör främjas 

En central observation i HUS publicerade utredning är att de nattliga elsparkcykelskadorna har minskat betydligt. I september 2021 begränsade Helsingfors stad användningen av elsparkcyklar genom att sänka hastigheten och förhindra uthyrning av elsparkcyklar på veckosluten. 

"De nya sätten att ta sig fram har kommit för att stanna, men man har sett mellan fingrarna då det gäller körning i berusat tillstånd, körning utan hjälm eller mot trafikreglerna. Det är mycket bra att vi istället för att tala om skadorna ändrat fokus till att diskutera hur man kan förebygga olyckor. Förhoppningsvis kan staden och hyresföretagen genom att samarbeta främja trafiksäkerheten. Faktum är att även användarna själva ansvarar för att färdas tryggt", betonar Johanna Snäll, biträdande professor och avdelningsöverläkare i mun- och käkkirurgi. 

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.