Vid hjälpmedelscentralens enhet i Brunakärr ansvarar vi för hjälpmedelstjänster på krävande specialnivå inom den specialiserade sjukvården i hela HUS område. Vid Hjälpmedelscentralen hanterar vi betalningsförbindelser för personliga hjälpmedel för kunder i Mellersta Nylands samkommun för social- och hälsovård.
Kontaktinformation
Vid hjälpmedelscentralens enhet i Brunakärr ansvarar vi för hjälpmedelstjänster på krävande specialnivå inom den specialiserade sjukvården i hela HUS område. Vi lånar ut elektroniska rörelsehjälpmedel för vuxna, hjälpmedel för barn med långlån, utrustning för omgivningskontroll samt krävande kommunikationshjälpmedel. Du behöver en remiss för våra tjänster.
Återlämning av hjälpmedel
Du kan återlämna hjälpmedel måndag till torsdag 8–16 och fredag 8–14. Hjälpmedlen är försedda med en streckkod som personalen använder för att returnera hjälpmedlen.
Observera att hjälpmedel som lånats från Helsingfors stads hjälpmedelstjänst (rollatorer, manuella rullstolar, kryckor etc) inte kan returneras till Brunakärrs enhet, utan de ska returneras till Helsingfors stads hjälpmedeltjänst på adressen Rosasvägen 18.
Parkering
Om du kommer med egen bil finns parkeringsplatser antingen på gatan eller i parkeringshallen i Invalidförbundets byggnad. Då du kör in i parkeringshallen finns en summer på en stolpe vid rampen, via den får du konktakt med lobbytjänsten som öppnar dörren till parkeringshallen. Då du använder parkeringshallen önskar vi att du parkerar din bil i hallens andra våning. På andra våningen finns en hiss till lobbytjänsten på första våningen.
Gatuarbeten i Brunakärr
I gatuarbetena i Brunakärr byggs en ny rälsförbindelse till den framtida spårvagns- och bussdepån i Brunakärr. Rälsförbindelsen betjänar ingen persontrafik. En spårväg går från Mannerheimvägen via Koroisvägen och Naguvägen. Samtidigt förnyas korsningsområdet mellan Mannerheimvägen, Koroisvägen och Korpasbackavägen i sin helhet.
Korpasbackavägen renoveras i samma entreprenad. På gatan byggs en spårvagnsfil som är skild från annan trafik.
Information om betalningsförbindelser för Keusotes kunder
Behandlingen av betalningsförbindelser för personliga hjälpmedel i Mellersta Nylands samkommun för social- och hälsovård, Keusote, överfördes i början av 2022 till Hjälpmedelscentralen. Dessa inkluderar till exempel vårdstrumpor, bröstproteser, personliga stöd, stödsulor, personliga skor, peruker och glasögon som skaffas med en betalningsförbindelse. Nedan hittar du information om betalningsförbindelser.
När du för första gången behöver hjälpmedel som beviljas för personligt bruk görs bedömningen och rekommendationerna av en yrkesperson inom hälso- och sjukvården inom Mellersta Nylands samkommun för social- och hälsovård (Keusote) eller den specialiserade sjukvården. Vi behandlar betalningsförbindelser vid hjälpmedelscentralen.
Om du har använt stödstrumpor med läkarens rekommendation kan du kontakta personalen som behandlar betalningsförbindelser inom Keusote. Om du inte har använt stödstrumpor tidigare behöver du en rekommendation av läkaren.
Om du har haft bröstcancer behöver du inte en ny rekommendation för hjälpmedlen. Du kan direkt kontakta personalen som behandlar betalningsförbindelser inom Keusote för förnyelse av hjälpmedlet.
För stödsulor och skor behöver du en rekommendation från vårdpersonalen. Om du redan har en rekommendation kan du kontakta personalen som behandlar betalningsförbindelser inom Keusote direkt.
Glasögon kan beviljas till alla under 8 år på rekommendation av en ögonläkare. I regel skickar ögonläkarna rekommendationen direkt till personalen som behandlar betalningsförbindelser inom Keusote.
Vi använder HUS ramavtal, så när det gäller konkurrensutsatta produkter använder vi kontraktsleverantörer. Information om kontraktsleverantören ges tillsammans med betalningsförbindelsen.
Om hjälpmedlet har konkurrenutsatts kan tjänsteleverantör inte bytas.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du noggrannare information om vilka av Maisas tjänster du kan använda. Tjänsterna är bland annat tidsbokningar och blanketter för förhandsinformation.