Jouren på Lojo sjukhus och akutmottagningen på Lojo hälsocentral finns i samma lokaler.
Under tjänstetid mån-fre kl. 8-16 vid brådskande sjukdomsfall ta kontakt med din egen hälsocentral
Karislojo
Telefon, Karislojo: 029 151 3070Sammati
Telefon, Sammati: 029 151 3080Högfors
Telefon, Högfors: 09 4258 2200Nummela
Telefon, Nummela: 09 4258 2100På jouren behandlar vi akuta sjukdomar och skador samt problem med psykisk hälsa som kräver brådskande behandling och som inte kan flyttas till följande dag. Andra sjukdomar eller besvär som inte kräver brådskande behandling och som kan vänta till följande vardagsmorgon, behandlas på hälsocentralerna.
Vid anmälningen till jouren används könummersystem. Vi vårdar patienterna i prioritetsordning, inte i ankomstordning. Därför kan en patient som har kommit in efter dig få vård före dig.
Ring Jourhjälpen på 116 117 före du söker dig till jouren. I nödsituation, ring 112.
Om du redan har en remiss till jouren behöver du inte ringa Jourhjälpen.
De vanligaste symtomen för vilka du alltid bör söka dig till jouren:
- bröstsmärtor
- förlamningssymtom, såsom plötslig slapphet eller förlust av funktionsduglighet i en extremitet eller talsvårigheter
- riklig blödning (t.ex. blodiga uppkastningar, stort blödande sår)
- stora skador och benbrott
- svår huvudvärk som börjat plötsligt
- andningssvårigheter
- svåra eller tilltagande magsmärtor som har börjat plötsligt
- psykiska problem som kräver akut behandling
- feber hos nyfödda: barn under 3 månader direkt till Jorvs jour
- barn med kramper
Nödsituationer är till exempel inte:
- små skador (kontusioner, vrickningar, sår där blödningen har avstannat)
- infektionssymtom (feber, förkylning)
- smärtor i extremiteter och rygg
- huvudvärk eller
- näsblödning.
Även i de ovan nämnda brådskande situationerna är det ofta nödvändigt att larma en ambulans (112), vars personal bedömer situationen och transporterar eller hänvisar direkt till den lämpligaste vårdplatsen.
Jourbesökets uppskattade längd
Tillåt analys-cookies, så att du kan se på detta inbäddade innehåll.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du noggrannare information om vilka av Maisas tjänster du kan använda. Tjänsterna är bland annat tidsbokningar och blanketter för förhandsinformation.
Patientguide
I Patientguiden hittar du svar på vanliga frågor om vad som sker före vården, under vården och efter vården.
Jourhuset (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Jourhuset är en eHälsoservice utvecklad av hälso- och sjukvårdspersonal. Vi erbjuder hjälp vid akuta hälsoproblem, anvisningar för egenvård och handledning för att söka jourtjänster.
HUS förbereder överföringen av Lojo sjukhus förlossningsverksamhet till andra förlossningssjukhus inom HUS
HUS förbereder en permanent överföring av Lojo sjukhus förlossningsverksamhet till Kvinnokliniken och Esbo samt Hyvinge sjukhus. Överföringen är planerad att genomföras stegvis så att föderskor tas emot fram till den 27 november 2024 kl. 8.