I Nya barnsjukhusets socialarbete stöder vi familjen under barnets sjukdomstid.
Då ett barn eller en ung person drabbas av en sjukdom påverkar detta familjens vardag, relationerna inom familjen, arbetet och uppehället, och det kan också medföra förändringar i vardagen. När ett barn drabbas av en sjukdom är krisarbete och stöd för familjen en väsentlig del av socialarbetarens arbete vid sjukhuset.
Vårt mål är att göra det lättare för familjen att klara av vardagen.
Med oss kan familjen diskutera olika möjligheter och lösningar som underlättar vardagen. Exempel på frågor som kan tas upp:
- anordnade av hjälp i hemmet
- socialskyddsförmåner
- rehabiliteringsfrågor
- socialtjänster
- nödvändiga kontakter med externa aktörer.
Socialarbetaren kontaktas via avdelningen eller mottagningarna.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du noggrannare information om vilka av Maisas tjänster du kan använda. Tjänsterna är bland annat tidsbokningar och blanketter för förhandsinformation.
Patientguide
I Patientguiden hittar du svar på vanliga frågor om vad som sker före vården, under vården och efter vården.