Köptjänster för ögonsjukdomar
Inom den oftalmologiska specialiserade sjukvården ordnar vi tjänster som köptjänster med en betalningsförbindelse för patienterna till privata tjänsteleverantörer. Tjänster ordnas för patienter som behöver vård som tillhandahålls av oftalmologer, men inte sjukhusvård.
Ändringar från och med 1.7.2022
Ändringar har gjorts gällande HUS oftalmologiska tjänsteleverantörer 1.7.2022. Av denna anledning är det möjligt att din köptjänstleverantör byts i slutet av 2022 eller början av 2023.
Du kan inte själv välja köptjänstleverantör, utan du får en betalningsförbindelse för en tjänsteleverantör som vi väljer. När du underrättas om betalningsförbindelsen ska du vänta på att den valda tjänsteleverantören kontaktar dig. Den valda tjänsteleverantören kontaktar dig och kommer överens om en besökstid.
För ordnandet av vården överlåter vi de behövliga uppgifterna om din ögonsjukdom till tjänsteleverantören. Uppgifterna behövs för att planera vården. Uppgifterna i köptjänstpatienternas journalhandlingar överförs i fortsättningen till Kantasystemet via HUS ögonsjukdomar.
Under den tid som betalningsförbindelsen är i kraft ska du kontakta den valda tjänsteleverantören i frågor som gäller tidsbokningar, ögonvård eller -symtom. Tjänsteleverantörens kontaktuppgifter finns i brevet som sänts till dig.
Om du vill avboka din tid ska du kontakta den valda tjänsteleverantören. En tid ska avbokas senast kl. 12 föregående dag. En straffavgift debiteras för ett besök som inte har avbokats.
För vården hos en tjänsteproducent debiteras en avgift som är den samma som poliklinikavgiften för vård inom HUS ögonsjukdomar. Efter ditt besök skickar vi en faktura för din vård. Närmare information och avgifter finns på fliken Patientavgifter.
En betalningsförbindelse för oftalmologisk vård är personlig och kan inte bytas mot kontanter eller användas för något annat ändamål än det som nämns i beslutet om beviljande.
Tjänsteleverantörernas kontaktuppgifter
Kundtjänst och tidsbokning
tfn 020 780 6314
kl. 8.00–18.00
Starrpatienternas kundtjänst
tfn 020 780 6330
kl. 8.00–15.00
Avbokning av tid
Om du blir tvungen att avboka din tid kan du göra det per SMS till numret 040 487 9448. Det går inte att ringa till numret. Skriv ditt namn samt datum och klockslag för din tidsbokning i meddelandet. Numret är avsett enbart för avbokningar per SMS.
Kundtjänst och tidsbokning
tfn 040 355 5205
kl. 9.00–18.00
Kundtjänst och tidsbokning
tfn 09 278 4840
kl. 9.30–15.30
Utanför öppettiderna eller när numret är upptaget styrs samtalen till tidsbokningstjänsten. Tidsbokningstjänsten kan inte boka tider för HUS köptjänstpatienter, men tjänsten lämnar en begäran om återuppringning till tjänsterådgivarna.
E-post: info@silmalaakarit.fi
Kontaktnummer för patienter
tfn 030 633 9655
vardagar kl. 9.00–15.00
Förfrågningar gällande oftalmologiskt köptjänstbesök för barn
tfn 050 347 8297
mån–tors kl. 8.00–16.00, fre kl. 8.00–14.00
övriga tider och veckoslut tfn 010 380 3838