Sömnapnépolikliniken, Hud- och allergisjukhuset
Nyckelord:Sömnapnépolikliniken finns på Hud- och allergisjukhuset. Vi behandlar sömnapné hos vuxna som är bosatta i Helsingfors.
Vi vårdar patienter som fått diagnosen sömnapné eller obesitas-hypoventilationssyndrom. Patienter tas emot med tidsbokning. Enheten utför initiering och övervakning av behandling med övertrycksapparat (såsom CPAP, APAP, NIV), mätningar av vakenhet, sömnregistreringar och årliga kontroller av riskgrupper. En särskilt krävande riskgrupp är patienter som är i särställning på grund av sitt yrke, till exempel yrkeschaufförer.
Om du har problem med apparaten, kontakta oss alltid först per telefon. Under telefontid kan vi ge dig råd för de flesta problem med behandlingsapparaten.
Utdelning av CPAP-utrustning till patienter som vårdas på sömnapnépolikliniken
Vårt sjukhus överlåter en mask, luftslang och en befuktare en gång per år enligt det urval av masker som finns på vårt sjukhus.
Utdelningen av tillbehör sker utan tidsbokning
Vid informationen på Hud- och allergisjukhuset, på 3:e våningen:
mån–fre kl. 10:00–18:00
Vecka 52 är utdelningen av tillbehör undantagsvis öppen klockan 10.00–14.30 måndgen den 23 december och fredagen den 27 december.
Vanliga frågor
På sömnpolikliniken vårdar vi sömnapnépatienter. Behandling av sömnlöshet hör till primärvårdens och företagshälsovårdens uppgifter. Kontakta hälsovårdcentralen på din hemort eller din företagshälsovård.
Lämna begäran om att vi ska ringa upp dig i återuppringningstjänsten för Hud- och allergisjukhusets sömnapnépoliklinik. Du kan också ta kontakt via patientportalen Maisa.
Kontrollera först strömkällan. Lyser ett grönt ljus på transformatorn och är den definitivt ansluten? Se också till att alla elsladdar är ordentligt anslutna. Du kan testa apparatens funktion i ett annat eluttag.
Om apparaten inte blåser luft, kontrollera att slangen inte krökt sig eller tryckts ihop. Det är bra att kontrollera även filtret. Om filtret är mycket smutsigt och har samlat mycket damm kan det påverka apparatens funktion. Om dessa metoder inte löser problemet och apparaten är trasig, lämna per telefon en återuppringningsbegäran till sömnapnépolikliniken så ringer vi upp dig. Vi säkerställer att en apparat är tillgänglig och kan komma överens om när den nya apparaten kan hämtas.
Om din vård är avslutad behöver du en ny remiss för att få vård. Kontakta hälsovårdcentralen, företagshälsovården eller en privatläkare för att få en remiss.
För att en CPAP-apparat ska vara till nytta bör du använda den regelbundet (70 procent av tiden) och tillräckligt (mer än 4 timmar per natt). Trötthet kan också bero på annat än sömnapné. Till exempel oregelbunden sömnrytm, för lite sömn eller tillfällig sömnlöshet bland annat på grund av stress kan också påverka hur du orkar dagtid.
Placera masken i mitten av ansiktet så att den tjockaste delen av remmen säkert når mitten av nacken. Kontrollera att masken är på plats och slå på apparaten. Dra masken jämnt en aning bort från ansiktet framåt och lite nedåt för att räta ut silikondelen så att den inte skrynklas mot huden. Detta fyller maskens kudde med luft och gör den tätare och mjukare mot huden. Om du använder ansiktskräm på kvällarna rekommenderas det att du gör det 2–3 timmar innan du sätter på masken för att hålla silikonmasken på plats.
Se till att masken är jämnt åtsittande både ovanför och under. När masken stramar åt i de nedre remmarna läcker den uppifrån och på motsvarande sätt när masken stramar åt i de övre remmarna läcker den underifrån.
Om du får röda spår i ansiktet eller på näsan är remmarna på masken för strama. Lätta på remmarna; ofta räcker det med några millimeter. Observera dock att du alltid får vissa spår av remmarna i ansiktet, eftersom remmarna på grund av tätheten inte kan fästas för löst.
När du flyttar någon annanstans, meddela sömnapnépolikliniken så att vi kan lämna in en anmälan om vårdöverföring till centralsjukhuset i din nya hemkommun. CPAP-apparaten behöver inte returneras när du flyttar.
Kontakta sömnapnépolikliniken för att komma överens om saken. Obs! Gäller inte personer som arbetar inom trafikbranschen.
Den som ansöker om rehabilitering för sömnapnépatienter från FPA får det nödvändiga B-utlåtandet från hälsovårdscentralen eller företagsläkaren, om läkaren bedömer att rehabilitering är nödvändig.
Masken är utformad för att hålla minst ett år vid normal daglig användning, om det dagliga underhållet av masken har skötts ordentligt. Vårt sjukhus överlåter en mask och en luftslang en gång per år samt en befuktare vartannat år enligt det urval av masker som finns på vårt sjukhus.
Utdelningen av tillbehör sker utan tidsbokning vid informationen på Hud- och allergisjukhuset, på 3:e våningen: mån–fre kl. 10:00–18:00.
Om du har avtalat om hemleverans av tillbehör skickas den utrustning du använder en gång per år till närmaste PostNord-paketautomat enligt överenskommelse.
Byte av maskmodell eller andra problem med masken: kontakta sömnapnékliniken.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden elektroniskt hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du mer information om de tjänster du har tillgång till i Maisa. Tjänsterna är bland annat förhandsförfrågningar och tidsbokningar.
Patientguide
I Patientguiden hittar du svar på vanliga frågor om vad som sker före, under och efter vården.