Socialarbetare, Kirurgiska sjukhuset
Nyckelord:Kirurgiska sjukhusets socialarbetare erbjuder socialarbetstjänster för patienter på alla sjukhusets avdelningar och polikliniker.
Inom socialarbetet på Kirurgiska sjukhuset ansvarar vi för följande avdelningar och polikliniker: Hörcentralen för vuxna, hörcentralen för barn, polikliniken för öron-, näs- och halssjukdomar, avdelning K6 och poliklinikverksamhet, dagkirurgi för öron-, näs- och halssjukdomar, dialysbehandlingscentralen.
Socialarbetet på sjukhuset är en del av vård- och rehabiliteringshelheten. Med en socialarbetare kan du diskutera saker som påverkar din privata livssituation. Socialarbetaren stöttar dig så att du får socialtjänster och -förmåner i rätt tid i de olika skedena av din sjukdom och rehabilitering.
Vi erbjuder hjälp i bland annat följande frågor:
- sjukdagpenning, rehabiliteringspenning, pension, handikappbidrag
- yrkesinriktad rehabilitering, resor och läkemedelskostnader, förmåner för barn
- lagstadgade försäkringar (olycksfall i arbetet, yrkessjukdom, trafikolycka)
- utkomst, boende
- svårt sjukdomstillstånd, skada, planering av rehabilitering
- patientens oro och livssituation, stöd för barnfamiljer
- krissituation och psykosocialt stöd
- mentalvårds- och missbrukartjänster
- brottsoffertjänster
- utländska patienter, papperslösa, utredningar gällande hemkommun
- anmälan om behov av särskilt stöd
- intressebevakningsärenden
- ansökan om ändring, överklaganden
Vid behov samarbetar socialarbetaren med olika aktörer. Hälsosocialarbetets tjänster är till för alla patienter, familjer och anhöriga och är konfidentiella och gratis. Du kan kontakta socialarbetaren antingen via telefon eller via personalen.
Varje avdelning och poliklinik har en namngiven socialarbetare som kan nås vardagar under tjänstetid. Du kan själv kontakta socialarbetaren eller så kan en anhörig eller den personal som vårdar dig göra det.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du noggrannare information om vilka av Maisas tjänster du kan använda. Tjänsterna är bland annat tidsbokningar och blanketter för förhandsinformation.
Patientguide
I vår Patientguide hittar du svar på de vanligaste frågorna före, under och efter vården.