Gå till huvudinnehåll

Lek- och ungdomsverksamhet, Nya barnsjukhuset

Nyckelord:

Inom Nya barnsjukhusets lek- och ungdomsverksamhet ordnar vi åldersanpassade aktiviteter och lekar för barn och unga under deras sjukhusvistelse.

Leikkiosasto

Barnträdgårdslärare, barnskötare och ungdomsledare inom lek- och ungdomsverksamhet arbetar på sjukhusets avdelningar, dagcenter och dagsjukhus. Roliga lekar, spel och pyssel gör det lättare för barn och unga personer att finna sig till rätta på sjukhuset samt bidrar till deras återhämtning och rehabilitering. 

På avdelningen för lek- och ungdomsverksamhet kan barn och unga i olika ålder spendera tid med familjen.

Personalen är på plats mån–tors kl. 8–16 och fre 8–14. Dessutom kan personer som fått tillträdesrätt använda lokalerna varje dag fram till kl. 21. På lekavdelningen finns gott om plats för lekar för barn i olika åldrar. Varje vecka ordnas också handledda aktiviteter på lekavdelningen. 

  • I lekrummet Tofslan och Vifslan kan barnen leka hem, med dockor, byggsatser, bilar och tåg samt spela olika spel.   
  • I sjukhuslekrummet Filifjonkan kan man på lek vårda och undersöka sin teddybjörn, docka eller varför inte föräldrarna.   
  • I Too-ticki-rummet kan man leka vatten- och sandlekar.    
  • I Sniff-rummet för alla sinnen kan man slappna av liggande i en saccosäck och njuta av olika ljud och ljus.   
  • I Ateljé Knyttet finns redskap och material för att måla, teckna, modellera och pyssla.   
  • Modellrummet Hemulen kan användas om ett barn spänner sig mycket inför ankomsten till sjukhuset. I Hemulen kan ett barn enligt överenskommelse förberedas inför en sjukhusvistelse och ingrepp. 
  • I undervisningsköket Rådd-djuret lagar man mat och bakar varje vecka tillsammans med barn och ungdomar. 
  • Musikrummet Snusmumriken är avsett särskilt för unga patienter över 12 år samt vänner och familj som besöker dem. I rummet kan man även spela biljard och bordsfotboll samt spela instrument och sjunga. Även mindre barn kan sysselsätta sig i musikrummet.   

Nya barnsjukhusets plan för småbarnspedagogik 2023

Småbarnspedagogiken på sjukhus är en del av god vård och rehabilitering för barnet. Den bygger på pedagogisk verksamhet av hög kvalitet som vi regelbundet utvärderar och utvecklar.

Barnet har rätt till småbarnspedagogik även på sjukhus (Lagen om småbarnspedagogik 540/2018). Sjukhusets småbarnspedagogik grundar sig på föreskriften. Småbarnspedagogik ordnas enligt principen om inkludering, vilket innebär att alla barn har möjlighet att delta på sitt eget sätt, oberoende av stödbehov, funktionsnedsättning eller kulturell bakgrund.

Småbarnspedagogiken på sjukhus är individuell verksamhet som stöder barnets uppväxt, utveckling och lärande och den utgår från barnets upplevelser, välbefinnande och ork, intressen, kunnande och styrkor. Lek och annan pedagogisk verksamhet motiverar och ger barnet glädje, vilket påverkar barnets sinnesstämning och därmed också rehabiliteringen och funktionsförmågan.

Inom småbarnspedagogiken på sjukhuset lägger vi särskild vikt vid sensitivt bemötande och interaktion med barnet. Vi lyssnar på barnet och stannar upp vid sådant som är viktigt för barnet. Vi ser barnet som en unik person som trots sjukhusvistelsen är en aktiv aktör, vars delaktighet vi strävar efter att stärka. Genom vårt samtal med barnet får vi reda påv ad barnet vill att vi ska göra tillsammans med det och vad vi kan erbjuda barnet.

Barnet har ofta med sig en förälder eller annan viktig vuxen person på sjukhuset. Vi bemöter även dem med respekt och uppskattning, vilket möjliggör ett öppet, konfidentiellt och gott samarbete för barnets bästa. Dessutom stöder vi tidig interaktion mellan barnet och föräldern.

Vid Nya barnsjukhusets enhet för lek- och ungdomsverksamhet arbetar fem lärare inom småbarnspedagogik, tre barnskötare, en ungdomsledare och ett omvårdnadsbiträde. På Jorvs sjukhus arbetar en barnskötare. På Nya barnsjukhuset arbetar dessutom en ledare inom småbarnspedagogik på deltid från Helsingfors kyrkliga samfällighet.

Lokalen för lek- och ungdomsverksamhet på fjärde våningen är en mångsidig lek- och inlärningsmiljö dit barnet fritt kan komma med sina föräldrar, med tillträdesrätt även på kvällar och helger. Inlärningsmiljön fortsätter också till den närliggande parken samt terrassen där det finns en lekplats. Vår personal inom lek- och ungdomsverksamhet arbetar i patientrum på vårdavdelningar och i lokaler för lek- och ungdomsverksamhet.

Vi samarbetar också med andra personer som vårdar och rehabiliterar barnet på sjukhuset (till exempel vårdpersonal, tal-, ergo-, närings- och fysioterapeuter, rehabiliteringsinstruktörer, frivilliga, anställda vid sjukhusskolan och Helsingfors kyrkliga samfällighet). Vi registrerar möten med barnet i patientdatasystemet. Vår pedagogiska dokumentation ger information bland annat om barnets färdigheter, intressen, styrkor, behov av stöd samt sinnesstämning, vilket kan vara betydelsefull information för andra yrkesutbildade som arbetar med barnet på sjukhuset.

Inlärningsområden inom småbarnspedagogik

Småbarnspedagogiken på sjukhuset är integrerad verksamhet som kombinerar olika inlärningsområden. Inlärningsområdena är desamma som inom den allmänna småbarnspedagogiken.

Språkens rika värld

Vi stärker barnens språkliga kunskaper och färdigheter samt utvecklingen av den språkliga identiteten. Det centrala är interaktion med barnet. Vi erbjuder barnet mångsidig läsning. Vi pratar, läser ramsor, sjunger, leker och spelar med barnet. I verksamheten beaktar vi barnets utvecklingsnivå och eventuella behov av kommunikationsformer som ersätter tal (till exempel bildstöd).

De många formerna av uttryck

Vi ger barnet möjligheter att uttrycka sig genom musik och bilder, genom att skapa med händerna samt med drama. Lek- och ungdomsverksamheten har mångsidiga verktyg för att skapa musik samt dessutom Ateljé Knyttet, där man kan rita, måla, skapa med modellera och arbeta med händerna på olika sätt. Vi möjliggör samma aktiviteter i patientrummen genom att ta med nödvändig utrustning dit och handleda barnet. Vi använder metoder inom drama bland annat i form av handdockor och bordsteater. Det centrala är glädjen att lära, upptäcka, skapa och upplevelsen av att lyckas.

Jag och vår gemenskap

Vi möter barnet som en unik individ på ett sätt som stärker det egna jaget samt barnets självkänsla. Vi lyssnar på barnet och funderar tillsammans över livsfrågor som barnet funderar på. Vi ger också utrymme för barnet att förundras, uppleva och upptäcka. Vi beaktar närmiljön och referensgruppen för barnets familj som en del av gemenskapen och livsmiljön som är viktig för barnet. Teman för detta område är olika kulturer, tolerans, respekt för andra, vänskap, olika uppfattningar och sätt att se på världen samt fester under året.

Jag utforskar och agerar i min omgivning

Lek är barnets karakteristiska sätt att agera och utforska omvärlden. Lek ger barnet tillfredsställelse och glädje, och är därmed särskilt viktig på sjukhuset. Lek främjar barnets återhämtning och rehabilitering samt minskar den stress som barnet upplever.

På Nya barnsjukhuset har barnet mångsidiga möjligheter till olika slags lekar både i patientrummen och på lekavdelningen. Barnet har också möjlighet att bearbeta sina upplevelser genom sjukhuslek. Leksakerna är delvis äkta sjukhusutrustning, och det finns också barnlitteratur som anknyter till temat.

Utöver särpräglad sjukhuslek har barnet också möjlighet att utforska och agera på andra sätt, till exempel vid bakning i undervisningsköket Rådd-djuret. I lekavdelningens Too-ticki-rum för vatten- och sandlekar kan barnet leka med olika föremål samt material som är bekanta från naturen. I Sniff-rummet för alla sinnen kan barnet slappna av och njuta av olika sinnesintryck. På avdelningarnas surfplattor finns olika applikationer för barn, till exempel Lukulumo-applikationen samt spel.

Jag växer, rör mig och utvecklas

Vi uppmuntrar och vägleder barnet att uppskatta sig själv samt att agera och röra sig inom gränserna för sin situation och funktionsförmåga. På lekavdelningen finns idrottsutrustning och utrymme att röra sig. I rummen finns också möjlighet att leka och röra sig på olika sätt.

Vi främjar en positiv inställning till mat, matsituationer, hälsa och hygien på olika sätt som är naturliga för barn, såsom lek, skapande med händerna, ramsor och sånger. Meningsfull verksamhet skapar ofta en naturlig kontakt med barnet, då det är lättare för barnet att uttrycka sig och dela med sig av sina tankar.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.