Uniapneapoliklinikka, Jorvin sairaala
Asiasanat:Keuhkosairauksien poliklinikalla tutkimme ja hoidamme unenaikaisia hengityshäiriöitä, joista yleisin on obstruktiivinen uniapnea.
Aukioloajat ja yhteystiedot
unihoitaja/sairaanhoitaja
Voit olla unihoitajaan yhteydessä myös MAISA-viestillä, mikäli sinulta löytyy unihoitaja omakontakteista.
Puhelin, unihoitaja/sairaanhoitaja : 09 471 83295Tietoa uniapneapotilaiden unipoliklinikasta
Jorvin sairaalan uniapneapoliklinikalla hoidamme uniapneapotilaita, jotka ovat Keuhkosairauksien poliklinikan seurannassa. Puhelinajalla voimme ohjeistaa sinua laitehoidon ongelmatilanteissa. Jos laitteeseesi tulee vika, sovimme yhteydenoton perusteella laitteen vaihdosta. Maskiongelmissa voimme sopia uuden sovitusajan ilman erillistä lähetettä.
Sinun tulee ensin käydä uniapneatutkimuksessa uniapnean todentamista varten. Lähetteen tutkimukseen saat terveyskeskuksesta, työterveyshuollosta tai yksityissektorilta. Tuloksen käy kanssasi läpi lähetteen tehnyt taho ja sieltä saat uniapneadiagnoosin varmentumisen jälkeen lähetteen meille hoidon aloitusta varten.
Jos olet aiemmin ollut hoidossa uniapneapoliklinikalla ja uniapneahoitosi on päättynyt, niin pääset hoitoon uudelleen ainoastaan uudella lähetteellä.
Lähetteet käsitellään saapumisjärjestyksessä. Lähetteen hyväksymisen yhteydessä sinut liitetään tiettyjen kriteereiden perusteella Terveyskylän uniapnean digihoitopolulle tai sinulle tehdään ajanvaraus hoitoa varten.
Tämän jälkeen sinut asetetaan hoitojonoon odottamaan laitealoitusaikaa hoitajan vastaanotolle tai laitenoutoaikaa (digihoitopolun valinneet). Kaikista ajanvarauksista saat tiedon kirjeitse/Maisan kautta.
Ota yhteyttä ajanvaraukseen, mikäli lähetteeseen tai ohjeisiin liittyen ilmenee kysyttävää.
Terveyskylä on tietoturvallinen verkkopalvelu, joka tarjoaa luotettavaa tietoa uniapneasta ja sen hoidosta. Laitehoito aloitetaan itsenäisesti ilman hoitajan vastaanottoa. Digihoitopolun suorittaminen: Olet saanut kirjautumisohjeet tekstiviestillä, kun sinut on liitetty polulle. Digihoitopolku on käytettävissäsi vuoden ajan avaamisesta ja voit kirjautua polulle tarvittaessa kerrataksesi asioita.
Sinulla on kolme kuukautta aikaa suorittaa digihoitopolkusi, muuten katsomme hoidon päättyneeksi. Sinun tulee käydä digihoitopolun kaikki eri osiot huolellisesti läpi ja vastata polulla oleviin kyselyihin (ajokorttikysely ja halukkuutesi CPAP-hoitoon). Kun olet suorittanut digihoitopolun loppuun, saamme tästä automaattisesti tiedon ja voimme aloittaa hoitosi yksikössämme. Kutsu CPAP-laitteen noutoon tulee myöhemmin kirjeitse. Haethan laitteen kirjeessä mainittuna päivänä. Mikäli et pääse hakemaan laitetta kyseisellä ajalla, ilmoitathan siitä Maisa-viestillä tai soittamalla ajanvarausnumeroon.
Unipoliklinikalla hoidamme uniapneapotilaita. Unettomuuden hoito kuuluu perusterveydenhuollon ja työterveyshuollon tehtäviin. Ole yhteydessä oman asuinpaikkakuntasi terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoosi.
CPAP-laitehoito ja maskin käyttö vaatii totuttelua, harjoittele laitteen ja maskin käyttöä ainakin kuukausi, jotta totut molempiin. Käytä laitetta aina nukkuessasi.
Aseta maski keskelle kasvoja siten, että remmin paksuin kohta on varmasti niskassa keskellä ja maskin hihnat on säädetty tasaisesti ylhäältä ja alhaalta. Laita laite päälle ja ilmaa (=tiivistä) maski vetämällä maskia jonkin verran tasaisesti irti kasvoilta ja aseta maski takaisin kasvoille. Muista tehdä maskiin viimeiset säädöt makuuasennossa sängyssä laitteen ollessa päällä. Mikäli käytät iltaisin kasvovoidetta niin laita maski vasta, kun voide on imeytynyt. Lue huolellisesti maskin käyttöohjeet.
Digihoitopolulla ja laitevalmistajan verkkosivuilla on videomateriaalia laitteen käyttöönotosta ja maskin päälle pukemisesta.
Hoito voi kuivattaa nenän limakalvoja. Hoida nenää kostuttavilla suihkeilla laitehoidon luovutuksen yhteydessä saamasi nenänhoito-ohjeen mukaisesti. Ohjeet löydät laitesalkustasi CPAP-laitehoidon aloitus ja etäseuranta lomakkeen toiselta puolelta. Ohje löytyy myös digihoitopolulta.
Maskimallin vaihtoa varten on sovitut kriteerit, joiden perusteella varataan aika unihoitajalle toisen maskimallin sovitukseen:
- Käytössä nenämaski ja hengität suun kautta
- Sinulla on viikset tai parta, jonka vuoksi maskimallia ei saa riittävän tiiviiksi
- Maski on selvästi väärän kokoinen
Ota yhteyttä uniapneapoliklinikalle ensisijaisesti Maisa-viestillä.
Maskia ei vaihdeta:
- Jos maskivuoto on sallituissa rajoissa
- Jos haluaa vain kokeilla uutta mallia
- Laite ei ole ollut säännöllisessä käytössä tai laitetta on vain lyhyesti kokeiltu
- Maski on väärin puettu/säädetty/maski painaa
Kertaa maskin käyttöohje.
Huom! Silikonittoman erikoismaskin saa vain, mikäli silikoniallergia on todettu ihotautilääkärin tutkimuksilla.
Sinulla oikeus uusia hoitotarvikkeet maksutta (maski, letkut, suodattimet ja kostutin) kerran vuodessa.
Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen (LUVN) tarvikejakelu vastaa tarvikkeiden toimittamisesta. Tarvitset lähetteen Jorvin keuhkosairauksien poliklinikalta, jotta voit tilata tarvikkeet tarvikejakelun kautta.
Ensimmäisen vuoden kontrollin yhteydessä tarvikejakelusi siirtyy LUVN hoitotarvikejakeluun.
Yhteystiedot:
hoitotarvikejakelu
p. 09 4763 6405
soittoaika ma-pe klo 8-14
Ota yhteyttä uniapneapoliklinikalle, jos asut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ulkopuolella, mutta olet valinnut hoitopaikaksesi Jorvin uniapneapoliklinikan.
Noudata CPAP-laitteen käyttöohjeita ja pidä hyvää huolta laitteesta sekä hoitotarvikkeista.
Tarkista ensimmäisenä virtalähde. Palaako muuntajassa vihreä valo ja onko se varmasti pistorasiassa kiinni. Varmista myös, että virtajohdot ovat hyvin kiinni. Kokeile laitteen toimivuutta toisessa pistorasiassa.
Jos laite ei puhalla ilmaa, tarkasta letku ja vaihda tarvittaessa suodatin.
Jos laite pitää outoa ääntä, kokeile irrottaa vesisäiliö ja kiinnittää säiliö uudestaan huolellisesti takaisin, jonka jälkeen kokeile käynnistää laite uudelleen. Jos vika jatkuu, niin ole yhteydessä unipoliklinikalle ensisijaisesti Maisa-viestillä.
Jos et saa liitettyä maskia letkuun, tarkasta, ettei letkussa ole vanhan maskin liitososa. Uniapnealaitteen letku on standardi eli sopii kaikkiin maskeihin.
Uniapnealaite ei ole elämää ylläpitävä laite eikä sen rikkoutuminen ole päivystysasia. Laitteenvaihtoaika on protokollan mukaisesti viikko. Toimiva CPAP-laite vaihdetaan sitten, kun sen näyttöön tulee teksti ”moottoritunnit täynnä”. Ole tällöin yhteydessä ensisijaisesti Maisa-viestillä uniapneapoliklinikalle laitevaihdosta sopimista varten.
Unihoitaja tarkastaa hoitovasteen etäyhteyden kautta noin kolmen kuukauden kuluttua hoidon aloituksesta, ja tästä saat palautteen tekstiviestillä tai soittamalla. Seuraava etäkontrolli tehdään vuoden kohdalla aloituksesta. Muuta rutiiniseurantaa ei uniapnean hoidossa tarvita.
Keuhkosairauksien poliklinikan kautta ei ole mahdollista saada ajokorttitodistusta eikä todistusta Kelan kuntoutusta varten. Tässä asiassa sinun tulee kääntyä terveyskeskuksen, yksityisen tai työterveyshuollon puoleen.
Todistuksen erityisuimakorttia varten saat Keuhkosairauksien poliklinikalta, ottamalla yhteyttä unihoitajaan soittoajalla tai MAISA-viestillä.
Hoidon lopetuksesta tulee olla yhteydessä uniapneapoliklinikalle.
HUS omistaa käytössäsi olevan CPAP-laitteen ja hoidon päätyttyä laite tulee palauttaa.
Huom! Ei koske ammatikseen liikenteessä työskenteleviä. Mikäli olet ammattikuljettaja, olethan yhteydessä Unihoitajaan puhelimitse tai MAISA-viestillä.
Muualle muuttaessasi ilmoita asiasta uniapneapoliklinikalle, jotta voimme tehdä hoidonsiirtoilmoituksen uuden asuinkuntasi keskussairaalaan. CPAP-laitetta ei tarvitse muuton yhteydessä palauttaa.
CPAP-laite kuljetetaan aina käsimatkatavarana lentokoneeseen. Tullitodistuksen saat laitehoidon aloituksen yhteydessä. Todistuksella osoitetaan laitteen olevan lääkinnällinen laite, mutta sen tulee mahtua sallittuun käsimatkatavaramäärään. Tarkasta toimintaohjeet tarvittaessa lentoyhtiöstä.
CPAP-laitetta voi käyttää ilman verkkovirtaa akun ja laitekohtaisten kaapeleiden avulla. Akku ja kaapelit tulee itse hankkia. Lisätietoa saa laitevalmistajan verkkosivuilta Konvertterit ja virtalähteet
Matkalaite on potilaan itse hankittava ja kustannettava. Uniapneapoliklinikka ei vastaa matkalaitteeseen liittyvistä asioista.
Pärjäät sähkökatkokset ilman laitetta. Mikäli sähkökatko tulee nukkuessasi, hengitys onnistuu maskin turvaventtiilin kautta, vaikka et heräisi.
CPAP-laite puhaltaa maskin kautta paineistettua ilmaa ylempiin hengitysteihin pitäen hengitystiet avoimina. Hoito parantaa unenlaatua sekä vähentää päiväväsymystä ja muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.
Laitteen hoitopaine voi vaihdella esimerkiksi asennon tai unen vaiheen vuoksi. Paineen vaihtelu on laitteen normaalia toimintaa.
Mikäli heräät yöllä laitteen kovaan puhallukseen, olet herännyt kesken hengityskatkon hoidon. Mikäli näin käy ja jos puhallus häiritsee voit sammuttaa laitteen ja käynnistä sen uudelleen, jolloin paine laskeutuu takaisin aloituspaineeseen.
Laitteeseesi on asetettu yksilöllinen hoitopaine, eikä sitä saa itse säätää. Uniapneapoliklinikka ei ota hoitovastuuta, mikäli olet itse säätänyt laitetta.
Keuhkolääkäri voi määrätä sinulle happisaturaatiota mittaavan oksimetriseurannan, jos uniapnearekisteröinnissä happisaturaatioarvosi on ollut alle tavoitteen. Seurannan tarkoituksena on tarkastaa, onko happisaturaatioarvosi parantunut laitehoidolla.
Uniapneapoliklinikan hoitaja tarkastaa etäyhteyden kautta laitehoidon toteutumista ja on seurannan aikataulusta sinuun yhteydessä ensisijaisesti MAISA-viestillä.
Seurantaa varten sinulle lainataan laitteeseen liitettävä oksimetri, joka toimitetaan erikseen sovitusti noudettavaksi Jorvin sairaalan neuvontaan. Ohjeet käytöstä saat oksimetrin mukana. Seurantaa tehdään yksi yö ja oksimetri palautetaan neuvontaan seuraavan päivän aikana.
Mikäli oksimetri mittauksen kanssa on ongelmia olethan yhteydessä unihoitajaan ensisijaisesti MAISA-viestillä.
Seurannan tulos tallentuu pilvipalveluun, josta hoitaja tarkastaa sen etäyhteyden kautta. Tuloksesta/mahdollisesta jatkosuunnitelma hoitaja on sinuun yhteydessä tekstiviestitse/soittamalla.
Kaikki CPAP-laitteet ovat etäluettavia. Tämä tarkoittaa sitä, että laitteessa on sisäänrakennettuna SIM-kortti, joka lähettää laitteen käyttötiedot pilvipalveluun.
Etähallinta toimii globaalisti matkapuhelinverkon käyttöalueilla. Laite ei tallenna muita tietoja eikä sitä voi paikantaa.
Huolehdi maskin ja muiden hoitotarvikkeiden säännöllisestä puhdistamisesta laitteen mukana saamiesi ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät myös digihoitopolulta.
Kiinnitä huomiota erityisesti maskin puhdistamiseen. Mikäli maskin silikoniosaa ei pestä päivittäin, se voi vaikuttaa maskin tiiviyteen ja lisäksi likainen maski voi aiheuttaa iho-oireita. Maskin pesemiseen käytetään hajusteetonta mietoa pesunestettä, ei tiskiainetta. Maski on suunniteltu kestämään normaalissa päivittäisessä käytössä vähintään vuoden, kun sen huollosta on huolehdittu asianmukaisesti.
Muista lisäksi vaihtaa laitteen suodatin ohjeiden mukaisesti, koska likainen suodatin voi vaikuttaa laitteen antaman paineen voimakkuuteen.
myAir on laitevalmistaja Resmedin ilmainen uniapnean seurantaohjelma. Ohjelma kertoo CPAP-hoidon keston, hengityskatkojen (AHI) ja maskivuodon määrän sekä montako kertaa olet riisunut maskin. Ohjelman avulla voit seurata hoidon edistymistä ja opetella käyttämään maskia ja laitetta oikein. myAir-ohjelmaa voit käyttää sovelluksena älylaitteella tai tietokoneella.
Ohjelman käyttöohjeet löytyvät laitteesi mukana toimitetuista oppaista sekä laitevalmistajan verkkosivuilta Uniapneahoidon seuranta | ResMed
Uniapneapoliklinikka ei anna ohjeita palvelun käyttöön eikä ohjelman käytössä esiintyviin ongelmatilanteisiin.
Laitehoitoon sopeutuminen vie aikaa ja se vaatii sekä sitoutumista että laitteen säännöllistä käyttöä. Jos laitehoidon aloituksessa on hankaluuksia tai sinulla on kysyttävää, lue ensin laitteen mukana saamasi ohjeet ja hyödynnä digihoitopolun materiaalia (jos digihoitopolku käytössäsi).
llman ajanvarausta saapuvia potilaita emme voi ottaa vastaan, eikä paikan päällä tehdä ajanvarauksia. Annathan meille työrauhan palvella ajanvarauksella saapuneet potilaat etkä saavu paikalle ilman etukäteen tehtyä varausta.
Yhteystiedot:
Maisan sähköinen asiointi
(Viesteihin vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa)
Ajanvaraus p. 09 471 87339 ma-pe klo 9-11
Sairaanhoitaja/ Unihoitaja p. 09 471 83295 ma-to klo 13–14
Käytäthän vain yhtä yhteydenottotapaa ja odotathan rauhassa vastausta.
Potilaspalvelu Maisa (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Meillä voit asioida sähköisesti kirjautumalla Maisa-potilaspalveluun. Kun hoitosuhteesi alkaa, saat tarkemmat tiedot siitä, mitkä Maisan palvelut ovat käytössäsi. Näitä ovat muun muassa ennakkokyselyt ja ajanvaraukset.
Opas potilaalle
Opas potilaalle -sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin ennen hoitoa, hoidossa ollessasi ja hoidon jälkeisenä aikana.
Keuhkotalo (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Lisätietoa keuhkosairauksista, kuten uniapneasta, saat Terveyskylän Keuhkotalosta. Terveyskylä on erikoissairaanhoidon verkkopalvelu.