Ordnande av undervisning vid universitetssjukhuset
Vårt sjukhus är ett undervisningssjukhus, och tillsammans med Helsingfors universitet är vi den största, mest specialiserade och i fråga om utbildningsutbudet mest omfattande forsknings- och undervisningskoncentrationen inom medicin och hälsovetenskaper i Finland. Vi har också ett gediget samarbete med yrkeshögskolor och läroanstalter på andra stadiet i huvudstadsregionen.
Varje år avlägger närmare 7 000 studerande inom olika social- och hälsovårdssektorer sin praktik vid våra enheter. Vid vårt sjukhus utbildas flest yrkespersoner inom hälso- och sjukvårdssektorn i landet. Vid våra sjukhus ges årligen handledning för cirka
- 1 000 läkare under specialistutbildning
- 1 000 studerande som avlägger en grundläggande medicinsk examen
- 4 000 yrkeshögskolestuderande
- 500 studerande på andra stadiet
Undervisningsaktörer vid HUS
HUS-sammanslutningens ledning ansvarar för undervisnings- och forskningsverksamheten samt för relationerna med Helsingfors universitet och andra läroanstalter. Ordnandet av utbildningen för studerande med universitetsbakgrund grundar sig på ett ramavtal mellan HUS och Helsingfors universitet, där det fastställs hur undervisnings- och forskningsverksamheten inom medicin och odontologi samt i tillämpliga delar psykologi, logopedi, hälsovetenskaper och eventuellt andra utbildningsområden ska ordnas.
Chefsöverläkaren ansvarar på sammanslutningsnivå för forsknings-, undervisnings- och utvecklingsverksamheten samt universitetssamarbetet.
Förvaltningsöverskötaren ansvarar på sammanslutningsnivå för främjande av den vårdvetenskapliga undervisnings- och forskningsverksamheten samt för avtal med läroanstalter.
Forsknings- och undervisningsledningen samordnar och möjliggör utbildning, lärdomsprov och forskning för universitetsstuderande och läkare under specialistutbildning.
Direktören för verksamhetsområdet ska vid sin resultatenhet leda och främja hälsoforskning och medicinsk undervisning på universitetsnivå samt universitetssamarbetet.
Vid resultatenheterna har ledande överskötaren till uppgift att ordna utbildning för sin underordnade personal, följa upp de underordnades utvecklings- och forskningsarbete samt främja och utveckla forskningen och undervisningen.
Den undervisnings- och forskningsansvariga (TOP) ansvarar på resultatenhetsnivå för uppgörandet av en ekonomiplan för forskningen och undervisningen samt för genomförandet av forsknings- och undervisningsbudgeten.
Resultatenhetens överskötare ska ansvara för utbildning för sin underordnade personal, övervaka de underordnades utvecklings- och forskningsarbete och ordna de praktiska studierna för studerande inom hälso- och sjukvården och andra jämförbara områden.
De kliniska lärarna inom vårdarbetet främjar verksamheten i enlighet med HUS strategiska prioriteringar för vårdarbetet och HUS värderingar genom att utveckla kliniska inlärningsmiljöer i enlighet med HUS modell för evidensbaserat arbete samt genom att producera forskning om inlärningsmiljöer.
Uppgifterna för den kliniska läraren inom vårdarbete omfattar att
- ge handledning i hälso- och sjukvårdsstuderandenas praktik samt stödja utvecklingen av yrkeskunskaperna under hela praktikprocessen
- stärka vårdpersonalens studerandehandlednings- och yrkeskunskaper
- evidensbaserat utveckla expertarbetet, undervisningen samt hälso- och sjukvårdssektorn
- arbeta i gränssnittet mellan hälso- och sjukvården och utbildningsorganisationen för att uppnå de strategiska målen
- främja yrkesverksamhet av hög kvalitet
Enhetens chef
Chefen för varje enhet ansvarar alltid för att inlärningsmiljön vid varje ansvarsenhet är högklassig. Chefens uppgift är att se till att det vid enheten har utsetts en ansvarsperson för studiehandledningen, det vill säga en studieansvarig.
Studieansvarig
Chefens mål är att tillsammans med den studieansvariga skapa en positiv atmosfär för studiehandledning vid sin enhet och göra det möjligt för hela personalen att delta i studiehandledningen. Den studieansvariga stöder studiehandledarna under hela studerandens praktikprocess.
Expertgruppen för studiehandledning (OPAS) har till uppgift att evidensbaserat utveckla inlärningsmiljöer, stärka handledarnas pedagogiska färdigheter, främja införandet av nya praktikmetoder samt handledningens kvalitet på ett tvärvetenskapligt sätt. OPAS bildar nätverk med olika aktörer inom utbildning och studiehandledning i HUS-området och nationellt samt samarbetar i enlighet med HUS strategi för vårdarbetet med ledningsgruppen för vårdarbetet i syfte att främja studerandefrågor.
Nationella nätverket för utveckling av studiehandledningen (ValOpe) främjar och stärker kvaliteten på studiehandledningen inom social- och hälsovården och olika inlärningsmiljöer. Syftet är att evidensbaserat förenhetliga studiehandledningen i hela landet och att dela god praxis. Valope strävar också efter att främja samarbetet mellan arbetslivsorganisationer och utbildningsorganisationer samt andra intressentgrupper.
Undervisningens kvalitet
HUS tvärvetenskapliga undervisningspanel deltar i utvecklingen av kvaliteten på undervisningen och studiehandledningen vid sjukhuset. Panelmedlemmarna kan utifrån sin egen kunskapsbas och erfarenhet påverka HUS undervisningsverksamhet.
Panelen består av en studeranderepresentant från varje yrkeshögskola i huvudstadsregionen, medicinska fakulteten vid Helsingfors universitet, en studerande inom yrkesinriktad fortbildning samt två läroanstalter på andra stadiet.
Vi samlar systematiskt in respons om kvaliteten på studiehandledningen vid HUS. Med hjälp av responsen från enkäten om studiehandledningens kvalitet utvecklar vi våra kliniska inlärningsmiljöer och den handledning som ges i dem. Dessutom kommer svaren i kvalitetsenkäten att användas i nationell kollegial bedömning mellan olika sjukhus.
Förutom i utvecklingsarbetet kan svaren i HUS enkät om studiehandledningens kvalitet användas i forskning för vilken HUS forskningstillstånd söks.
Kvalitetsenkäten består av frågor för att kartlägga den studerandes bakgrundsinformation samt påståenden om inlärningsmiljön, läroanstaltens lärares roll i praktikperioden, relationen mellan studerande och patient samt inlärningen under praktiken.
Enkätblanketten innehåller följande indikatorer för olika studerandegrupper:
- Clinical Learning Environment and Supervision + Teacher -Scale © Saarikoski M. 2002, Saarikoski M. et al. 2008, Strandell-Laine C. 2019
- Indikator Inlärning under praktiken © Nationella nätverket för utveckling av studiehandledningen ValOpe 2021/Specialiseringsdelen
- Student-Patient Relationship -Scale © Suikkala A. 2019
- Utveckling av medicinsk/odontologisk kompetens
Länken till responsenkäten finns på Undervisningens förstasida.
Patienten i undervisningen
Om du använder uppgifter i HUS patientregister i ditt undervisningsmaterial behöver du ett uppgiftstillstånd för undervisning från HUS.
Av HUS beviljade uppgiftstillstånd för undervisning
- HUS uppgiftstillstånd
- Helsingfors universitets uppgiftstillstånd
Ansök för tillgång till HUS register om uppgiftstillstånd för undervisning genom systemet Tutkjan työpöytä (Forskarens skrivbord), där du också får ett beslut om beviljat tillstånd. Bilaga som krävs för ansökan om uppgiftstillstånd för undervisning:
Lärdomsprov, projekt och forskning (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Visste du att du kan avlägga ett lärdomsprov vid HUS och fortsätta din karriär som forskare?