Opetuksen järjestäminen yliopistosairaalassa
Olemme opetussairaala ja yhdessä Helsingin yliopiston kanssa muodostamme Suomen erikoistuneimman ja koulutustarjonnaltaan laajimman lääke- ja terveystieteellisen tutkimuksen ja opetuksen keskittymän. Meillä on myös on vankka yhteistyö pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten kanssa.
Yksiköissämme harjoittelee lähes 7 000 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa vuosittain. Olemme valtakunnan suurin terveysalan ammattilaisten kouluttaja. Sairaaloissamme ohjataan vuosittain noin
- 1 000 erikoistuvaa lääkäriä
- 1 000 lääketieteen perustutkinto-opiskelijaa
- 4 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa
- 500 toisen asteen opiskelijaa
Opetuksen toimijat HUSissa
HUS-yhtymän johdon tehtävänä on vastata opetus- ja tutkimustoiminnasta sekä suhteiden hoitamisesta Helsingin yliopistoon ja muihin oppilaitoksiin. Yliopistotaustaisten opiskelijoiden koulutuksen järjestäminen perustuu HUSin ja Helsingin yliopiston puitesopimukseen, jossa sovitaan lääketieteellisen ja hammaslääketieteellisen, sekä soveltuvin osin psykologian, logopedian, terveystieteiden sekä mahdollisesti muiden koulutusalojen opetus- ja tutkimustoiminnan järjestämistä.
Johtajaylilääkäri vastaa yhtymätasolla tutkimus-, opetus- ja kehittämistoiminnasta ja yliopistoyhteistyöstä.
Hallintoylihoitaja vastaa yhtymätasolla hoitotieteellisen opetus- ja tutkimustoiminnan edistämistä ja oppilaitossopimuksista.
Tutkimus- ja opetusjohto koordinoi ja mahdollistaa yliopistotaustaisen opiskelijoiden ja erikoistuvien koulutusta, opinnäytteiden ja tutkimuksen tekemistä.
Toimialajohtajan tehtävänä on johtaa ja edistää tulosyksikkönsä yliopistotasoista terveyden tutkimusta ja lääketieteellistä opetusta sekä yliopistoyhteistyötä.
Tulosyksiköissä johtavan ylihoitajan tehtävänä on huolehtia alaisensa henkilökunnan koulutuksesta ja seurata alaistensa kehittämis- ja tutkimustyötä sekä edistää ja kehittää tutkimusta ja opetusta.
Opetuksen ja tutkimuksen (TOP) vastuuhenkilö vastaa tulosyksikkötasolla tutkimusta ja opetusta koskevan taloussuunnitelman tekemisestä ja tutkimuksen ja opetuksen talousarvion toteutumisesta.
Tulosyksikön ylihoitajan tehtävänä on vastata alaisensa henkilökunnan koulutuksesta ja valvoa alaistensa kehittämis- ja tutkimustyötä ja huolehtia terveydenhoitoalan ja muiden vastaavien alojen opiskelijoiden käytännön opiskelun järjestämisestä.
Hoitotyön kliiniset opettajat edistävät HUSin hoitotyön strategisten painopisteiden ja HUSin arvojen mukaista toimintaa kehittämällä kliinisiä oppimisympäristöjä HUSin näyttöön perustuvan työn mallin mukaisesti sekä tuottamalla oppimisympäristötutkimusta.
Hoitotyön kliinisen opettajan tehtäviin kuuluu
- Terveysalan opiskelijan harjoittelun ohjaus ja ammatillisen osaamisen kehittymisen tukeminen koko harjoitteluprosessin ajan
- Hoitohenkilökunnan opiskelijaohjaus- ja ammatillisen osaamisen vahvistaminen
- Asiantuntijatyön, opetuksen ja terveysalan näyttöön perustuva kehittäminen
- Terveydenhuollon ja koulutusorganisaation rajapinnassa työskenteleminen strategisten päämäärien saavuttamiseksi
- Laadukkaan ammatillisen toiminnan edistäminen
Yksikön esihenkilö
Jokaisen vastuuyksikön laadukkaan oppimisympäristön turvaamisesta vastaa aina yksikön esihenkilö. Esihenkilön tehtävänä on taata, että yksikössä on nimetty opiskelijaohjauksesta vastaava henkilö eli opiskelijavastaava.
Opiskelijavastaava
Esihenkilön tavoitteena on yhdessä opiskelijavastaavan kanssa luoda yksikköönsä myönteinen ilmapiiri opiskelijaohjaukselle ja mahdollistaa koko henkilökunnan osallistuminen opiskelijaohjaukseen. Opiskelijavastaava tukee opiskelijaohjaajia koko opiskelijan harjoitteluprosessin ajan.
Opiskelijaohjauksen asiantuntijaryhmän (OPAS) tehtävänä on kehittää oppimisympäristöjä tutkimusnäyttöön perustuen, vahvistaa ohjaajien pedagogisia valmiuksia, edistää uusien harjoittelumenetelmien käyttöönottoa sekä ohjauksen laatua monialaisesti. OPAS verkostoituu koulutuksen ja opiskelijaohjauksen eri toimijoiden kanssa HUS-alueella ja valtakunnallisesti sekä toimii HUSin hoitotyön strategian mukaisesti yhteistyössä hoitotyön johtoryhmän kanssa opiskelija-asioita edistäen.
Valtakunnallinen opiskelijaohjauksen kehittämisverkosto (ValOpe) edistää ja vahvistaa opiskelijaohjauksen laatua sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmissä ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Tavoitteena on valtakunnallisesti yhtenäistää opiskelijaohjausta näyttöön perustuvasti ja jakaa hyviä käytäntöjä. Valopen tarkoituksena on myös edistää yhteistyötä työelämäorganisaatioiden ja koulutusorganisaatioiden sekä muiden sidosryhmien välillä.
Opetuksen laatu
HUSin monialaisen opetuksen raati on osa sairaalan opetuksen ja opiskelijaohjauksen laadun kehittämistä. Raadin jäsenet pääsevät vaikuttamaan HUSin opetustoimintaan oman tietopohjansa ja kokemuksensa kautta.
Raadissa on mukana opiskelijaedustaja jokaisesta pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulusta, Helsingin yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta, ammatillisen jatkokoulutuksen opiskelija sekä kahdesta toisen asteen oppilaitoksesta.
Keräämme palautetta opiskelijaohjauksen laadusta HUSissa systemaattisesti. Opiskelijaohjauksen laatukyselystä saadun palautteen avulla kehitämme kliinisiä oppimisympäristöjämme ja niissä toteutettavaa opiskelijaohjausta. Lisäksi laatukyselyn vastauksia tullaan käyttämään kansallisessa vertaisarvioinnissa eri sairaaloiden kesken.
Kehittämistyön lisäksi HUS opiskelijaohjauksen laatukyselyn vastauksia voidaan käyttää tutkimuksissa, joille haetaan asianmukaiset HUSin tutkimusluvat.
Laatukysely koostuu opiskelijan taustatietoja kartoittavista kysymyksistä sekä väittämistä, jotka liittyvät oppimisympäristöön, oppilaitoksen opettajan osuuteen harjoittelussa, opiskelijan ja potilaan väliseen suhteeseen sekä oppimiseen harjoittelussa.
Kyselylomake pitää sisällään seuraavat mittarit eri opiskelijaryhmille:
- Clinical Learning Environment and Supervision + Teacher -Scale © Saarikoski M. 2002, Saarikoski M. et al. 2008, Strandell-Laine C. 2019
- Oppiminen harjoittelussa -mittari © Valtakunnallinen opiskelijaohjauksen kehittämisverkosto ValOpe 2021/Erikoistuvan osio
- Student-Patient Relationship -Scale © Suikkala A. 2019
- Lääketieteen/hammaslääketieteen osaamisen kehittyminen
Potilas opetuksessa
Jos hyödynnät opetusmateriaalissasi HUSin potilasrekisteritietoja, tarvitset opetuksen tietoluvan HUSista.
HUSin myöntämät opetuksen tietoluvat
- HUSin tietolupa
- Helsingin yliopiston tietolupa
Hae opetuksen tietolupaa HUSin rekistereihin Tutkijan työpöytä -järjestelmässä, johon saat myös päätöksen myönnetystä luvasta. Opetuksen tietolupahakemukseen tarvittava liite:
Opinnäytetyö, projektit ja tutkimukset (Avautuu uuteen ikkunaan. Linkki vie toiselle verkkosivulle.)
Tiesitkö, että sinun on mahdollista tehdä opinnäytetyö HUSiin ja jatkaa tutkijan urapolulla?