Året på HUS 2022: Patientvård
På grund av den fortsatta coronapandemin, vårdpersonalens strejk och problemen med servicekedjornas smidighet samt personaltillgången var 2022, liksom de tre föregående åren, ett exceptionellt och mycket utmanande år.
Coronapandemin hade intensifierats igen redan före årsskiftet 2021–22 och det nya verksamhetsåret inleddes mitt i ett växande antal coronapatienter. Till skillnad från tidigare situationer där pandemin accelererade hade våra avdelningar också ett stort antal patienter med corona vars huvudorsak till vård var något annat än en coronavirusinfektion. På grund av de exceptionella arrangemangen för dessa patienter var vi på vissa ställen tvungna att minska den vård som erbjöds andra patienter.
Förbuden mot övertid och skiftbyten för vårdpersonal som började i februari-mars, liksom strejken i april, påverkade också patientvården under våren.
Problem med tillgång till fortsatt vård belastade akutmottagningarna och avdelningarna
År 2022 försvårades patienternas övergång från den specialiserade sjukvården till primärvården för fortsatt vård avsevärt. Situationen försämrades avsevärt efter sommaren. Problemet var den dåliga tillgången på kommunal primärvård och socialservice, såsom platser för fortsatt vård på intensifierade serviceboenden för äldre. I HUS tjänster märktes problemen med smidigheten i servicekedjorna genom att antalet dagar för fördröjd förflyttning från avdelningsvården ökade, men också genom att akutmottagningarna överbelastades. De största rusningstopparna för akutmottagningarna inträffade under slutet av sommaren och tiden strax före jul.
Antalet remisser som HUS fick in år 2022 var nästan på samma nivå som året innan. I september 2022 hade HUS ett historiskt stort antal kunder i vårdköerna som hade väntat på vård till och med över vårdgarantitiden.
Patientvård i siffror
Under 2022 vårdade vi totalt 672 686 patienter inom den specialiserade sjukvården och vid samjourerna.
Tillgång till vård samt vårdköer
Många faktorer bidrog till belastningen på den specialiserade sjukvården, vilket återspeglades i patienternas tillgång till vård. Den svåra situationen ledde till att alla patienter inte fick den vård de behövde tillräckligt snabbt.
Laboratorierna och bilddiagnostik
Våra tjänster påverkades av tillgången på personal och vårens arbetskonflikt. Coronapandemins effekter på vår verksamhet minskade kraftigt.
Kvalitet och patientsäkerhet
År 2022 inledde vi beredningen av en kvalitetshandbok och kompletterade anvisningsbanken med vård- och patientanvisningar. Rapporterna om farliga situationer utvecklade patientsäkerheten.