Året på HUS 2022: Ansvar
Vi på HUS ansvarar för vår verksamhet framför allt inför patienterna, men också inför personalen och ägarna samt i större utsträckning hela samhället.
Vårt ansvarsprogram för 2021–22 hade i fråga om målen delats in i tre områden: samhällsansvar, ekonomiskt ansvar och miljöansvar. I programmet beaktades alla våra viktigaste intressentgrupper, dvs. patienterna, personalen och ägarkommunerna.
Det målinriktade innehållet i programmet omfattade konkreta åtgärder och projekt som främjar ansvarsfullheten. På detta sätt har vi kunnat bana väg för framgång, vilket gör det lättare att uppnå de mer krävande fortsatta målen i takt med att programmet framskrider.
Våra centrala ansvarsmål var bland annat att utvidga upphandlingskompetensen, utveckla kundupplevelsen, chefsarbetet och distansmottagningarna samt minska matsvinnet. I fråga om ansvarsmålen redogör vi för indikatorerna och uppnåendet av målen för vart och ett ansvarsområde.
Utöver målen i ansvarsprogrammet publicerar vi en ansvarsrapport i enlighet med GRI-standarden.
Socialt ansvar
NPS-talen överskred målet för våra vård- och jourenheter samt för distansmottagningarna. Dessutom förbättrades personalens nöjdhet med ledarskapet under året, även om målet inte uppnåddes.
Miljöansvar
År 2022 blev vår klimatfärdplan färdig, vi överskred vårt energieffektivitetsmål och minskade vår totala avfallsmängd och vårt matsvinn. Distansmottagningarna minskade miljöbelastningen som orsakades av rörligheten.
Ekonomiskt ansvar
År 2022 fokuserade vi inom det ekonomiska ansvaret på att utvidga upphandlings- och avtalskompetensen. Dessutom implementerade vi produktivitetsprogrammet i enlighet med planerna.