Vanliga frågor om jobbsökningen
Har du frågor om att söka jobb inom HUS? Då är du på rätt sida! Nedan har vi samlat svar på vanliga frågor.
Frågor om arbetsansökningar
Du hittar våra lediga jobb här.
Du kan söka en tjänst som intresserar dig genom att lämna in din ansökan i vårt elektroniska system. Du kan också fråga om lediga platser och jobbmöjligheter per telefon, men när vi anställer en ny medarbetare får vi uppgifter om sökanden på ett informationssäkert sätt genom det elektroniska systemet. I något skede av din jobbsökningsprocess måste du alltså lämna in din ansökan i systemet. Dina uppgifter sparas i systemet, så du kan söka flera jobb med samma uppgifter eller endast uppdatera de väsentliga uppgifterna när du söker olika tjänster.
Nej, alla fält är inte obligatoriska att fylla i. Vissa uppgifter behövs för att vi ska kunna anställa en person. Ju fler uppgifter du lämnar, desto bättre kan de som rekryterar jämföra ansökningar och avgöra om de är rätt arbetsgivare för sökanden.
I vårt system är det möjligt att ange nästan alla uppgifter som ofta också finns i ett CV. Dessa uppgifter följer med också i sökandens andra ansökningar eller då man blir anställd. Detta underlättar också jämförelsen av sökanden, till exempel genom att sökandenas uppgifter om utbildning kan jämföras parallellt.
Du kan logga in i din egen sökandeprofil i vårt rekryteringssystem (detsamma i vilket du sökte uppgiften) och återkalla din ansökan där.
När du har skickat in din ansökan kan den inte mera redigeras för den uppgift du har sökt. Du kan dock återkalla din ansökan och söka på nytt genom att logga in i systemet på nytt med en ny e-postadress. Det går däremot att lägga till bilagor till ansökan genom att skicka dem till rekrytointi@hus.fi inom ansökningstiden.
Det går att lägga till bilagor till ansökan genom att skicka dem till rekrytointi@hus.fi inom ansökningstiden.
Frågor om rekryteringssystemet
Du kan logga in i din egen sökandeprofil i vårt rekryteringssystem (detsamma i vilket du sökte uppgiften) och ta bort din sökandeprofil.
Vyn för sökande utvecklas inom ramen för systemleverantörens funktioner. Respons är ovärderlig för oss när det gäller utveckling och vi tar gärna emot respons om våra jobbsökningssystem och vår rekryteringsprocess.
Frågor om ansökningsprocessen
Du kan fråga personen som anges som kontaktperson i platsannonsen om mer information om hur processen framskrider. Det är bra att ta en skärmbild av annonsen så att du kan hitta kontaktpersonen även senare under rekryteringsprocessen.
Du kan hoppa in som kortjobbare på HUS via Seure.
Frågor om praktik
Studerande inom andra stadiets vårdutbildningar kan söka praktikplatser på HUS genom sina läroinrättningar – kontakta alltså din lärare. Högskolestuderande bokar sina praktikplatser via Jobiili-systemet.
Ja det är möjligt, men platserna inom den specialiserade sjukvården är mycket begränsade. HUS förhandlar alltid om och ingår alltid avtal om läroavtal iförsta hand med lärointrättningen – fråga alltså först vid din egen läroinrättning. Om du inte studerar någonstans ännu, kontakta enheten du är intresserad av att utföra läroavtalsstudier vid.
Personer med utländsk läkarexamen kan ansöka om praktikplats på HUS för att fullgöra den praktik som krävs enligt Valviras legitimeringssprocess genom att skicka sina uppgifter per e-post.