HUSin vuosi 2023: Strategia eteni painopisteiden kautta
Tavoitteenamme on tulevaisuus, jossa tiiviillä yhteistyöllä henkilöstömme, hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sekä muiden sidosryhmien kanssa toteutamme entistäkin vaikuttavampaa hoitoa. Tähän tavoitteeseen pääsemme viiden strategisen painopisteen kautta, jotka ovat asiakaskokemus, henkilöstökokemus, hyvinvointialueyhteistyö, jatkuva parantaminen ja uudistuminen sekä kestävä talous.
Strategisia toimenpiteitä vuonna 2023
- Asiakaskokemus
Otimme käyttöön uuden asiakaspalautejärjestelmän, määrittelimme asiakaskokemusmittarit ja -vastuut, laadimme palvelulupauksen sekä asiakasosallisuusohjelman. - Henkilöstökokemus
Pyrimme halutuimmaksi työpaikaksi parantamalla henkilöstön työhyvinvointia, esihenkilötyötä, johtamista ja palkitsemista. Vuonna 2023 käynnistimme strategisen henkilöstösuunnittelun. Johtamissyke- ja uuden työntekijän eNPS (Employee Net Promoter Score) -arviot paranivat vuoteen 2022 verrattuna. - Hyvinvointialueyhteistyö
Teimme yhteiset toimintamallit Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa sekä laadimme YTA-sopimuksen valmistelulle yhteistyömallin. - Jatkuva parantaminen ja uudistuminen
Laadimme opetuksen ja tutkimuksen tiekartat, otimme käyttöön päivittäisen johtamisen työkalut 124 vuodeosastolla ja päätimme siirtyä ISO 9001 -laatujärjestelmään. - Kestävä talous
Loimme taloussuunnittelu- ja ennustemallin, käynnistimme kalliiden laitteiden käyttöasteseurannan ja raportoinnin automatisoinnin. Arvioimme kiinteistöjen kuntoa ja teimme luopumissuunnitelman vuokratiloista. Teimme mallin palveluverkkomme nykytilasta.
Priorisoimme kehitystyön läpinäkyvyyttä. Loimme kehitystyön läpinäkyvyyteen yhteistyössä Tietohallinnon kanssa uuden kehityssalkunhallintamallin, jossa yhdessä ydinpalveluiden johdon kanssa tarkastellaan organisaation kehitysprojektien käynnistymistä ja etenemistä. Yhtenäistimme myös projektinhallinnan menetelmiä.
Muita merkittäviä kehitysprojekteja vuonna 2023
- Leikkaussaliallokaatio ja palveluverkkoanalyysi, joissa selvitimme leikkauskapasiteetin tarpeita ja palveluverkostoa.
- Keskitimme strategia- ja kehittämisyksikön henkilöstöresurssia erikoisaloille, joilla oli haasteita hoitoon pääsyssä. Onnistuimme taittamaan jonojen kasvun.